PDA

View Full Version : Elektro FAQ



Pagina's : 1 [2]

Humbolt
26 januari 2012, 22:29
hopelijk werkt het nu, in ieder geval bedankt voor de snelle reacties

http://img85.imageshack.us/img85/7796/humbucker.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/85/humbucker.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

onderste is hoe het origineel zat.

Tabula Rasa
26 januari 2012, 22:35
www.imageshack.us (http://www.imageshack.us) > browse, > bestand selecteren, > op upload now klikken. Op plaatje klikken als het verschijnt (links boven) rechts op Embed this Image klikken, linkje waar het woord Forum voor staat in je tekst plakken en klaar is kees.

Humbolt
26 januari 2012, 22:41
thanx Tabula Rasa.

Tabula Rasa
26 januari 2012, 22:45
Onderste tekening, zoals origineel, op dat afgedopte stuk een draadje dat je aan massa kan schakelen en je bent klaar.

Tabula Rasa
26 januari 2012, 22:47
Bovenste tekening staan de spoelen paralel (wel ff bij 1 van de 2 spoelen de massaverbinding aan de nadere kant zetten denk ik), Beide spoelen hangen met 1 kant aan de massa. Kan, maar in serie is lekkerder met meer output.. Zou de onderste tekening aanhouden met een extra draadje vanaf dat afgedopte stuk.

Humbolt
26 januari 2012, 22:53
ok! en die kan ik dus schakelen met de aarde?
als ik bijvoorbeeld een Seymour Duncan-schema bekijk komen er meer dan 3 draden van de pickup af, of zie ik het nu verkeerd?

Tabula Rasa
26 januari 2012, 23:00
ok! en die kan ik dus schakelen met de aarde?
als ik bijvoorbeeld een Seymour Duncan-schema bekijk komen er meer dan 3 draden van de pickup af, of zie ik het nu verkeerd?

klopt. meestal 4 draden:

Massa > begin spoel 1 > rond de spoel > einde spoel 1 > begin spoel 2> rond spoel 2 > einde spoel 2 > schakelaar.

Met deze 4 draden kan je beide spoelen in serie of parallel zetten.

Als je einde spoel 1 en begin spoel 2 met massa verbind (dat zijn de twee afgedopte draadjes in je tekening) dan heb je coilsplit.

Humbolt
27 januari 2012, 00:48
Allen hartelijk dank, ik heb de Humbucker aangepast en ga morgen weer verder met mn gitaar.
heb de pickup lekker bewerkt foto:

http://img684.imageshack.us/img684/8618/mg9547m.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/684/mg9547m.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

Thiez
31 maart 2012, 17:00
Ik heb vandaag eindelijk de elementen in mijn zelfbouw gitaar kunnen installeren. Dit heb ik gedaan door middel van onderstaande schakeling. Nu doet hij het niet zoals ik gedacht had. Zouden jullie even mee kunnen kijken of ik iets over het hoofd zie?
Nek element doet het goed, zodra ik naar brug schakel komt er haast geen geluid uit. Net of mijn volume pot bijna helemaal dicht staat.
Ik heb even gemeten en dat klopt wat weerstandswaarden betreft wel. Misschien dat er iets niet klopt met de aarding waardoor er een soort voltage deling ontstaat ergens? waardoor het lijkt of mijn pot dicht staat?

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-UUCQLCYK.jpg

aaronstonebeat
31 maart 2012, 18:34
Ik moet zo weg dus ik heb nu geen tijd om het helemaal uit te pluizen. Ik zie wel wat vreemde dingen.
Volumeregelingen voor individuele elementen moet je sowieso anders aansluiten bij serieschakeling anders krijg je bij combinaties de volle weerstand van de potmeter in serie in het circuit.

Welke contacten zijn de commons van de vijfstandenschakelaar?

Thiez
31 maart 2012, 20:29
De rechtse twee contacten zijn de common in dit schema. Zag dat het in real life anders was maar daar heb ik met het bedraden in ieder geval op gelet.

Tabula Rasa
31 maart 2012, 21:28
EDIT Neckvolume lijkt een soort van mastervolume omdat het aan beide commons verbonden is.

Thiez
31 maart 2012, 21:40
Neck volume heb ik zo geschakeld dat hij geld voor midden en neck positie. Brug volume is apart. Wanneer ik dus op midden volume selecteer zorgt de ene kant van de 5way switch dat de gitaar input wordt verbonden met de neckvolume, en de andere kant van de 5way switch zorgt ervoor dat vanaf de potmeter gekozen wordt tussen neck en midden pickup.

Tabula Rasa
31 maart 2012, 21:48
Tsja, schema lijkt wel te kloppen. Is je schakelaar helemaal fris in de stand van het brugelement?

Thiez
31 maart 2012, 22:04
Wat bedoel je met fris? schoon? Morgen ff checken. Misschien even met wat contactspray de contactjes schoonmaken, misschien dat er ergens vuil op gekomen is of hars van soldeertin.

aaronstonebeat
31 maart 2012, 22:35
Het schema lijkt inderdaad te kloppen bij nader inzien. Leuk bedacht!

Thiez
31 maart 2012, 22:42
Het schema lijkt inderdaad te kloppen bij nader inzien. Leuk bedacht!

Danku, nu nog even afwachten of het ook wilt werken. Ik zag ook niet direct een reden waarom het niet zou werken, maar nu kreeg ik die storing en kon niet direct ontdekken waar het hem in zat.

Thiez
1 april 2012, 20:05
Het werkt inmiddels, waarschijnlijk toch de hars van solderen geweest. Heb de switch en potmeters schoongemaakt met wat contactspray en werkt prima. Vooral clean klinkt het lekker. Overstuurd wordt het toch al snel te modderig omdat de single coils net wat te ver uit elkaar zitten voor een lekkere brug-humbucker sound.

aaronstonebeat
21 april 2012, 21:58
Ik had de vraag al elders gesteld maar ik denk dat die daar niet echt is opgemerkt.

Als het gaat om condensatoren, met name zoals gebruikt in de passieve toonregeling op gitaren, zijn er altijd puristen die beweren dat type zus of zo superieur is. Via het onderwerp waar ik de vraag eerder stelde, kwam ik erachter dat Gibson voor zo'n 60 euro per stuk 'Bumblebee Reissues' verkoopt (en daar schijnt dan een generieke component in te zitten die voor zo'n twee dollar per stuk op de markt is).

Ik heb ooit een assortiment van 240 keramische condensatoren gekocht voor 14 euro, dat is een kleine zes cent per stuk; ik ben al een paar jaar heel gelukkig met die verzameling en ik kan er waarschijnlijk nog jaren mee vooruit.

Ik vond op het web een test van een reeks condensatoren op dezelfde gitaar en het echte verschil in geluid ontgaat mij. Wat ik wel goed kan horen, is verschil in capaciteit.

Als er verschil is in de 'klank van condensatoren', waarin zit dat dan en hoe hangt dat samen met de constructie en de gebruikte materialen?

Thiez
21 april 2012, 22:22
Er schijnt wel verschil te zijn in condensatoren en de sound maar of dat in de gitaar ook goed hoorbaar is weet ik niet. Het verschil zit vaak in het materiaal van het omhulsel. Je hebt polyester, polyetheen, ceramisch. En als ik me niet vergis heeft de silver mica ook een ander materiaal tussen de connectoren.

Dit is wel een goede site om het een en ander te weten te komen over condensatoren, hoe ze opgebouwd zijn enzo:
http://www.electronics-tutorials.ws/capacitor/cap_1.html

aaronstonebeat
21 april 2012, 22:33
Er schijnt wel verschil te zijn in condensatoren en de sound maar of dat in de gitaar ook goed hoorbaar is weet ik niet. Het verschil zit vaak in het materiaal van het omhulsel. Je hebt polyester, polyetheen, ceramisch. En als ik me niet vergis heeft de silver mica ook een ander materiaal tussen de connectoren.

Dit is wel een goede site om het een en ander te weten te komen over condensatoren, hoe ze opgebouwd zijn enzo:
http://www.electronics-tutorials.ws/capacitor/cap_1.html

Ik weet wel hoe verschillende condensatoren zijn opgebouwd en welke materialen er worden gebruikt; en ik kan me goed voorstellen dat er allerlei niet-lineaire effecten zijn afhankelijk van materialen en constructie. Maar hebben die echt invloed op het geluid in een passieve toonregeling? Zit het 'm in parasitaire gelijkstroomweerstanden en/of inducties?
Of maakt het allemaal eigenlijk niet uit en is het de capaciteit die telt?

Loef
22 april 2012, 08:49
Ik heb pas geleden een testje gedaan met een aantal verschillende type condensatoren.
Heb 6 verschillende soorten 22n condensatoren (poly,ceramisch,mkt,mica,paper,mmk)uitgezocht met waardes die niet meer dan 1% afwijken.
Ze in een tstschakeling gezet. (500k volume, 500ktone met 22n naar gnd)
Daarna eerst door de frequentie analyser gehaald. resultaat minder dan 1% verschil.
Daarna in mn gitaar geschroefd en luisteren maar. Ook daar merkte ik nauwelijks verschil.
De keramische c leek wat feller in het brugelement dan bijvoorbeeld de poly of de mkt of de mica met de tone regeling halverwege.
Ik denk dat dat komt omdat de ceramische c 40v types zijn en de anderen 600v. De response van de hoge spannig condensatoren is wat langzamer dan de lagere spanning c.
Overal conclusie. Met dezelfde waarden condensatoren nauwelijks verschil te horen. In het regelgedrag lijkt wat verschil te zitten(marginaal). geluid in de uiterste standen van de potmeter hetzelfde.
Daarna met een 12 standen draaischakelaar testje gedaan met verschillende waarden condensatoren. (10n 12n 15n 18n 22n 27n 33n 39n 47n 56n).
Hier zijn de verschillen natuurlijk veel groter.
Mijn mening. koop de goedkoopste condensatoren die je kan vinden(keramisch). maar een paar verschillende waarden om de standaard waarden heen, en probeer ze allemaal. Kan als je de juiste waarde gevonden hebt altijd nog een dure silver mica of een orange drop kopen van die waarde.

aaronstonebeat
22 april 2012, 11:42
Hartelijk dank, Loef! Dat is nog eens een concreet antwoord :ok:

Thiez
9 mei 2012, 20:59
Ben vandaag weer wat aan het rommelen geweest met me zelfbouw stratje. Omdat mijn vorige schakeling toch niet helemaal was wat ik er van verwachte had ik via marktplaats een SD hotrails op de kop getikt. Nu heb ik die volgens onderstaand schema in me gitaar gesoldeerd, maar het hele zooitje klinkt schel en dun. Als ik de single coils serie zet valt het wel mee. maar singles los en in parallel is het vreselijk schel, net of je wahwah aan staan helemaal naar voor.

Nou is het niet heel netjes gesoldeerd dus ik ga het binnenkort allemaal even loshalen en opnieuw doen. Op de een of andere manier wordt bij mij die bedrading altijd een grote tering bende. Nou is twee push pulls ook wel aardig wat draad in een kleine control cavity maar toch.

Maar zijn er mensen die misschien in het schema iets zien wat niet goed staat? elementen die elkaar tegen werken ofzo?

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-HMFQ67ZV.jpg

aaronstonebeat
9 mei 2012, 22:51
Hals- en middenelement zijn nog dezelfde en het brugelement heb je door een Hot Rails vervangen?

Klinken de twee oorspronkelijke elementen nu anders dan voorheen, in hun eentje?

Het schema lijkt wel te kloppen, net als de vorige versie.

angel-eyes18
13 mei 2012, 17:39
effe een kort maar krachtige vraag...is het nodig om mijn elementen te shielden?
het worden 2 humbuckers voor mijn zelfbouw SG,
Welke humbuckers het worden weet ik nog niet.

De V
23 mei 2012, 15:18
Hoe was je van plan om je elementen te shielden?
Kapje erop, de elementdraden shielden of de volledige cavity?
Ik denk wel degelijk dat het zin heeft.
Een vriend van me vroeg me laatst om zijn tele eens onderhanden te nemen want ondanks dat er humbucking pickups in zaten was hij alles behalve stil.
De boel geshield en de brug fatsoenlijk geaard en nu is hij doodstil.

---

Ik was laatst wat aan het denken over wat er allemaal mogelijk is wat betreft het bedraden van gitaren toen het volgende hersenspinsel voorbij kwam:

Een potmeter heeft 3 pootjes en wat hij feitelijk doet is het signaal van het eerste pootje voor een gedeelte doorsturen naar het tweede pootje en voor een gedeelte doorsturen naar het derde pootje. Door aan de potmeter te draaien kan je bepalen hoeveel van het signaal naar het tweede pootje en hoeveel naar het derde pootje stroomt. (kort door de bocht gezegd)

Zou het ook niet andersom kunnen?
Nu wordt één signaal verdeeld over twee wegen, maar zou je ook twee signalen 'samen kunnen voegen' (ik weet niet of dit wel zo goed term is) tot één?
Dan zou je dus 2 pickups kunnen aansluiten (op het tweede en derde pootje) en met de potmeter bepalen hoeveel van welk signaal krijgt.

Gevoelsmatig denk ik dat ik iets over het hoofd zie, maar ik weet niet wat en ik kom er, met mijn beperkte kennis, niet uit.

Iemand?

Tabula Rasa
23 mei 2012, 15:21
kan. Ik heb zelf via een potmeter mijn hals en brugelement verbonden. Ik kan de verbinding helemaal dicht tot helemaal open draaien.

angel-eyes18
23 mei 2012, 16:26
Ik dacht om de uitsparingen voor mijn elementen dicht te plakken met koperfolie...zo ook mijn slagplaat (onderkant) en de ruimte achterin waar alle electronica zit.

De V
23 mei 2012, 18:03
@ Tabula Rasa: en wat is het effect daarvan? Kan je door te draaien bepalen hoeveel je van elke pickup in je geluid krijgt of schakel je ze zo in serie?

@ angel-eyes18: Je kan beter aluminiumtape gebruiken. Dat is goedkoper en schijnt ook beter te werken.
Succes ermee!:ok:

angel-eyes18
23 mei 2012, 18:08
Echt De V??...k gaat het proberen.
Gebruik ik die koperfolie wel voor mn brood:seriousf:

bass blom
23 mei 2012, 18:25
koper is goed tegen schimmel

:seriousf:

Kakihara
23 mei 2012, 19:01
Ik dacht om de uitsparingen voor mijn elementen dicht te plakken met koperfolie...zo ook mijn slagplaat (onderkant) en de ruimte achterin waar alle electronica zit.

Ik betwijfel of het zinvol is om de slagplaat van een SG met aluminium- of kopertape te behangen: er ligt daar weinig elektronica bloot, toch? Maar ach, baat het niet, het schaadt (wellicht) ook niet.

angel-eyes18
23 mei 2012, 19:30
Ik had dat ergens gelezen Kakihara...k verzin het niet zelf...:seriousf:
Maar wat je zegt...ik vraag mij ook af met mijn zeer beperkte kennis wat de meerwaarde is van een gekoperiseerde slagplaat.... (Hoe zei ik dat?)

bass blom
23 mei 2012, 19:32
als je pups met kappen hebt: 0
als je het gat wel doet.

angel-eyes18
23 mei 2012, 19:37
Pups met kappen?..ja die heb ik...nikkele kappen om precies te zijn..prop de gaatjes gewoon vol met koper................................of met alufolie...

Dennis_Ajax
8 november 2012, 02:49
Net voor het eerst elementen en pots voor mijn stratocaster gesoldeerd. Nu ik hem test (zonder snaren en nek) doet alles het zoals het moet horen volgens mij. Switch doet het, pots doen het maar alleen is er een irritante hum. Hij is gewoon geaard vanaf de volume pot naar de tremelo claw en de pickguard is ook geshield. Of is deze hum normaal (via amplitube) als nog niet alles is aangesloten zoals de snaren? Hoe hoger de master volume hoe harder de hum is logischerwijs maar als ik de tone pot helemaal dicht draai als ik bv in de eerste positie zit dan verdwijnt de hum..

http://img515.imageshack.us/img515/6789/foto8he.jpg
http://img32.imageshack.us/img32/4362/foto7oc.jpg
http://img204.imageshack.us/img204/9057/foto6c.jpg

Iemand die me kan helpen?

Dennis_Ajax
8 november 2012, 15:35
Niks mis met mn pots, hoorde dat het normaal is dat als je de tone dichtdraait dan de hum ook verdwijnt. Maar nu zit ik nog steeds met die hum en krijg het maar niet weg. Pot to pot met een ground wire hoeft niet zeggen ze omdat mijn pickguard geshield is maar heb vanaf mijn master volume ook een ground wire naar de tremelo claw. Nog steeds het probleem. Verdwijnt dit als de schroeven in de pickguard (misschien werkt dat als aarde??), snaren en tuners erop zitten?

Zit in het zelfbouw board dus hoop wel dat iemand wat weet hierover.

aaronstonebeat
8 november 2012, 15:44
Verdwijnt de brom niet voor een goed deel als je één van de geaarde onderdelen aanraakt?

Dennis_Ajax
8 november 2012, 16:06
Een heel klein beetje als ik de brug aanraak maar dat lijkt heel miniem.. Misschien ligt dat ook aan amplitube maar heb geen last met mijn Gibson. Ga morgen naar mn ouderlijk huis waar mijn versterker staat zodat ik het daar kan testen maar verwacht hetzelfde resultaat.

1 snaar erop kunnen zetten (de rest gaat niet want de tuner holes zijn net iets te klein. Ff met een ruimer wat vergroten) en als ik de snaren aanraak of de brug dan hoor ik toch wel een groot verschil in hum. Het is niet zo dat het helemaal weg is maar wel speelbaar. Hoort dit zo? Hoe is dat te verhelpen? Of is die nog niet goed geaard

Daan Muller
8 november 2012, 16:41
Amplitube draait op een ipad of iphone? Dan heb je natuurlijk geen aarde. Probeer het even in een versterker die in een geaard stopcontact zit.

aaronstonebeat
8 november 2012, 16:46
Klopt.
Daarbij vormen de snaren ook een stuk afscherming en door die aan te raken verander je jezelf van een bron van storing eveneens in een stuk afscherming. Nu ligt het open en hebben de elementen geen enkele afscherming.

Dennis_Ajax
8 november 2012, 16:54
Bedankt! Het draait op mijn mac, gek genoeg een hum toen hij in het stopcontact zat maar veel minder toen hij niet aan de oplader zat haha. Standje 2 en 4 hebebn helemaal geen hum, alleen 1 3 en 5 nu. Zal morgen laten weten of alles nu goed is.

Was mijn eerste keer solderen, ging mn wel redelijk af. Maar hoe kan ik weten of er een slechte verbinding in zit door het solderen? Als alles het doet dan is alles gewoon goed gegaan? En als er bijvoorbeeld slecht/niet netjes is gesoldeerd maar wel alles 'werkt' kan dat van invloed zijn op de helderheid/toon?



bedankt voor jullie hulp. Leer je nog eens wat van

aaronstonebeat
8 november 2012, 18:18
Zo'n oplader produceert ook een elektromagnetisch veld met een frequentie van 50 Hz. Stand 2 en 4 zijn 'humcanceling' omdat de spoelen andersom zijn gewikkeld cq zijn aangesloten.

Als de soldering goed vast zitten en er is verbinding hoef je je weinig zorgen te maken.

Bij een goede soldeerverbinding verhit je de te solderen onderdelen, niet het tin; het tin moet mooi over en tussen de verbinding vloeien. Tijdens het afkoelen moet je de onderdelen niet bewegen anders stolt het tin dof; een goede soldering glimt, heeft goed gevloeid (niet klonterig), zit stevig vast en heeft een uitstekende elektrische geleiding.

Dennis_Ajax
10 november 2012, 19:41
Heb hier wat aan gehad. Alle hum eruit. Ground wires opnieuw en beter gesoldeerd en het is nu goed. Hele gitaar klaar, klinkt heerlijk alleen kom ik er nu achter dat BEIDE tone pots pas vanaf >3 het hoog eruit cut en 4 tm 10 gewoon hetzelfde is en 1 tm 3 is ook hetzelfde.. Lijkt me voor jullie een duidelijk iets maar voor mij niet iig.

aaronstonebeat
10 november 2012, 19:57
Potmeters heb je in de varianten lineair en logaritmisch. Vaak worden voor toonregelingen lineaire exemplaren gebruikt; je zou eens kunnen proberen die door logaritmische te vervangen (liefst van tevoren even meten welke van de twee ze zijn).

Paul Schermer
12 november 2012, 10:59
Even tussendoor:

Ik ben er vrij zeker van dat er iets niet klopt in m'n soldeer schema, maar voor ik alles op nieuw moet doen:
Is er een manier waarop ik snel en eenvoudig kan controleren of een pickup nog werkt? kan je zo'n ding doormeten? t is een single coil.

Thanx in advanced!

aaronstonebeat
12 november 2012, 14:01
Dat kun je meten met een multimeter. Stel die in op een bereik dat groter is dan de te verwachten weerstand van het element (10 of 20 kOhm zou meestal voldoende moeten zijn) en meet de weerstand van het element; je moet het wel minstens aan één kant los maken van het circuit.
Als je een 'normale' weerstand meet (iets rond 6 of 7 kOhm voor een single coil) is alles in orde; als je oneindige weerstand meet, is er iets mis.

Paul Schermer
14 november 2012, 10:34
Duidelijk verhaal.

Bedankt!

*edit*
Kapot!
ik was bang dat ik het hele schema na moest lopen, maar bij de eerste was het raak, nek element stuk.
Ik heb niet het idee dat dit te repareren valt...

Dennis_Ajax
20 november 2012, 02:05
Waar ik opeens aan denk waarom mijn tone pot eigenlijk maar 2 standen kent (10-3 doet hij niks, 1-3 cut hij een groot deel van het hoog eruit maar van 3 tot 1 ook geen verschil). Kan dit liggen aan een verkeerd (gesoldeerde) tone cap?

aaronstonebeat
20 november 2012, 12:37
Waar ik opeens aan denk waarom mijn tone pot eigenlijk maar 2 standen kent (10-3 doet hij niks, 1-3 cut hij een groot deel van het hoog eruit maar van 3 tot 1 ook geen verschil). Kan dit liggen aan een verkeerd (gesoldeerde) tone cap?

Nee; als de condensator verkeerd is gesoldeerd zijn er vier mogelijkheden:
- de toonregeling doet niets
- als de toonregeling op nul staat is het volume ook helemaal weg
- de toonregeling klinkt altijd alsof die helemaal dicht staat
- een combinatie van de vorige twee

Als de waarde van de condensator niet goed is gekozen haalt teveel of juist te weinig hoog uit het signaal.

piezo
21 november 2012, 09:03
Waar ik opeens aan denk waarom mijn tone pot eigenlijk maar 2 standen kent (10-3 doet hij niks, 1-3 cut hij een groot deel van het hoog eruit maar van 3 tot 1 ook geen verschil). Kan dit liggen aan een verkeerd (gesoldeerde) tone cap?Waarschijnlijk is jouw tonepot een logpot met een minder goed passend verloop en knik.
Echte logpots (met een vloeiende exponentiële curve) zijn erg duur om te maken. Daarom zijn bijna alle logpots pseudo-logpots, 2 lineaire verlopen aan elkaar. Als die verlopen en de knik daartussen niet goed passen bij de rest van de electronica, dan krijg je wat jij beschrijft.
Maar het kan ook een bewuste keuze zijn van de gitaarfabrikant, zodat je eerst heel subtiel wat hoog kunt filteren en op het eind ineens helemaal dicht. Dat subtiele filteren merk je alleen bij clean spelen en/of als je volumepot een treble-bleed heeft.
Gebruik je je tonepot veel, maar vind je die knik vervelend, neem dan een lineaire tonepot.

stijnkenens
16 januari 2013, 12:37
Een cap vraagje.

Net een hoop sprague orange drops gekocht.
En het viel mij op dat er 1 grotere tussen zat.
Op de meeste staat:

SBE225P 100V
473K 1226

Maar op die grotere staat ipv 1226 = 1040.

Wat is daar het verschil tussen, want ik vind niet direct iets via het www.




s.

Tabula Rasa
16 januari 2013, 12:42
Een cap vraagje.

Net een hoop sprague orange drops gekocht.
En het viel mij op dat er 1 grotere tussen zat.
Op de meeste staat:

SBE225P 100V
473K 1226

Maar op die grotere staat ipv 1226 = 1040.

Wat is daar het verschil tussen, want ik vind niet direct iets via het www.




s.

Die grotere smaken niet naar sinasappel, maar naar grapefruit.




















geen idee... is die ook voor 100V of misschien een hogere spanning?

Ukeloeder
16 januari 2013, 12:49
Misschien hier even checken;
http://www.amplifiedparts.com/tech_corner/orange_drop_capacitor_codes

aaronstonebeat
16 januari 2013, 12:56
Naar wat ik hieruit (http://www.datasheetarchive.com/indexer.php?file=DSASL0056518.pdf&dir=Datasheets-SL3&keywords=sbe225p&database=user-highscore#) opmaak:

1226 is week 26 in 2012
1040 is week 40 in 2010

stijnkenens
16 januari 2013, 13:31
Ha, inderdaad.
Ik was maar op die specifieke nummers aan het zoeken, maar dat is het dus maar.

Merciekes !!!




s.

stijnkenens
4 februari 2013, 00:05
Weer een vraag.

2 pickups.
1 3-weg switch
1 volume en jack.

Hoe moet je dat bedraden als je alleen maar de nek met volume wil ...

Ik had iets bedacht, maar er komt vooral veel gekraak uit de versterker ...

Ik zal morgen eens een plannetje posten, want ik geraak er niet uit !



s.

aaronstonebeat
4 februari 2013, 00:53
Weer een vraag.

2 pickups.
1 3-weg switch
1 volume en jack.

Hoe moet je dat bedraden als je alleen maar de nek met volume wil ...

Ik had iets bedacht, maar er komt vooral veel gekraak uit de versterker ...

Ik zal morgen eens een plannetje posten, want ik geraak er niet uit !



s.

Ik zou het zo doen:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-QTNQRJPJ.jpg

EDIT:

Zwart is aarde; vergeten het symbool in de tekening te zetten.

stijnkenens
4 februari 2013, 11:39
Ha, tiens ... toch bijna identiek aan wat ik heb, alleen de switch is een beetje anders, maar dan enkel de contactjes ...


http://i475.photobucket.com/albums/rr111/stijnkenens/vanalles/volaannek_zps3e1a381f.jpg




s.

aaronstonebeat
4 februari 2013, 11:48
Ha, tiens ... toch bijna identiek aan wat ik heb, alleen de switch is een beetje anders, maar dan enkel de contactjes ...


http://i475.photobucket.com/albums/rr111/stijnkenens/vanalles/volaannek_zps3e1a381f.jpg

s.

Identiek op één ding na: in jouw schema zit de signaalkant van het circuit aan de mantel van de kabel; als dat in werkelijkheid ook zo is, heb je harde brom zodra je de snaren of ander metaal aanraakt.

Tabula Rasa
4 februari 2013, 11:51
Stijn, bijna alleen gekraak? Misschienj per ongeluk aan de Jack plus en min verkeerdom? schema moet kloppen.

stijnkenens
4 februari 2013, 11:54
Idd verkeerd om ...
Maar ik had het net veranderd, omwille van gekraak als je de elektronica aanraakte ... Of misschien toch niet goed opgelet.

Nog eens proberen, dan.

Toch goed om weten dat ik met wat logica toch ongeveer een juist circuit heb bedacht.



s.

Tabula Rasa
4 februari 2013, 11:54
Zie nu dat de blauwe lijn aan de top zit, de groene (hot) aan de ring). Verkeerd om dus.

stijnkenens
4 februari 2013, 13:31
Alles zit goed nu ...
Maar ik blijf een enorme storing hebben.

Enkel als ik met de soldeerbout de aardedraad aanraak stopt het, maar als ik dat met de hand aan raak wordt de storing erger ...



s.

aaronstonebeat
4 februari 2013, 13:41
Dan zit er toch ergens massa aan de signaalkant, lijkt me. Heb je de elementen goed om aangesloten?

stijnkenens
4 februari 2013, 14:07
braided wire aan de aarde en de andere aan de pot of direct naar de switch .



s.

aaronstonebeat
4 februari 2013, 14:29
Dat zou inderdaad goed moeten zijn. Kun je eens meten of er massadelen zijn die contact maken met de tip van de uitgang? Elementkapje, brug, control plate?

stijnkenens
4 februari 2013, 14:52
Het is gelukt, ik heb met de jack in de versterker alles nog eens nagelopen, alles opnieuw gesoldeerd en met trial and error de buzz eruit gekregen...
Alles zit zoals voorheen, maar dan beter, denk ik. Snap er niks van, maar soit, het werkt.

Nu wel de pot vervangen, want die is niet om aan te zien nu ...

(ben er al 2 dagen mee bezig, leuk is anders !)



s.

Ike57
20 juni 2013, 16:46
Gekke electronica. Denk je dat je eruit bent en dan kom je weer iets "anders" tegen dat je weer aan het twijfelen brengt :(

Ik ben van plan om onderstaand schema van Seymour Duncan te gebruiken:

http://www.atgp.nl/ouray/ouray19.jpg

Zoals je kunt zien gaat de hot van de pickups naar de linker aansluiting van de volumepot. Daarna van de middelste aansluiting naar de switch en vandaar naar de jackuitgang.

Nou kwam ik op de site van Stewmac het volgende tegen:


Alternate volume control wiring
You can wire both of the volume controls of a Les Paul (or any other dual volume control instrument) so that you can blend the volume of the pickups independently. This solves the problem at the middle position of the selector switch, in which turning down one volume control affects both pickups.

Met daarbij onderstaand schema:

http://www.atgp.nl/ouray/alternatief.jpg

Hier gaat de hot van de pickup eerst naar de middelste aansluiting van de volumepot en daarna vanuit de linker aansluiting naar de switch.

Is dit nou beter? Klopt dat verhaal van Stewmac dat, in de middenpositie van de switch, één volumeknop invloed heeft op beide pickups in het schema van Seymour Duncan?

stijnkenens
20 juni 2013, 17:11
Dat is inderdaad waar, en ik vind het nog steeds een hiaat in elke lespaul en eender welke andere gibson die de fabriek verlaat.
Was het vergeten, maar heb die mod ooit eens gedaan bij iemand, die er zot van werd :D



s.

Ike57
20 juni 2013, 21:15
Thanks voor de bevestiging Stijn!

Inderdaad een flaw van Gibson en ik snap ook niet dat SD het zo in hun schema zet.

aaronstonebeat
21 juni 2013, 12:06
Die schakeling heeft wel een nadeeltje: als het volume op de gitaar helemaal uit staat, blijft er toch iets van een brom over, zeker als je met wat gain speelt.

Ike57
21 juni 2013, 14:11
Thanks Aaron!

Zoals altijd dus: Elk voordeel heb z'n nadeel :D

Ik heb er wat meer over opgezocht en de meningen over onafhankelijke volumepots verschillen nogal zoals blijkt uit deze discussie op thegearpage: http://www.thegearpage.net/board/showthread.php?t=865767

en dit filmpje op youtube:


http://www.youtube.com/watch?v=8vPgo0NLfsc

Ik snap het nog niet helemaal maar is het correct als ik zeg: "Bij de standaard wiring hebben beide volumepots, in de middenstand van de switch, invloed op het volume van de individuele elementen BEHALVE als je één pot volledig dicht draait - dan zijn beide elementen dicht"?

En: "Bij de gemodificeerde wiring zijn beide volumepots echt onafhankelijk maar het heeft eveneens (eventueel ongewenste) effecten op de toon"?

stijnkenens
21 juni 2013, 14:54
Zou je dat 'ongewenste' effect dan niet kunnen omzeilen door een treble bleed mod ?
Dat heet ook greasebucket, dacht ik ...

Daarmee overbrug je het verschil in tone, als je de volume pot dichtdraait !



s.

aaronstonebeat
21 juni 2013, 15:20
Ik snap het nog niet helemaal maar is het correct als ik zeg: "Bij de standaard wiring hebben beide volumepots, in de middenstand van de switch, invloed op het volume van de individuele elementen BEHALVE als je één pot volledig dicht draait - dan zijn beide elementen dicht"?

En: "Bij de gemodificeerde wiring zijn beide volumepots echt onafhankelijk maar het heeft eveneens (eventueel ongewenste) effecten op de toon"?

Het laatste klopt maar los van het verhaal in het filmpje heb ik te weinig eigen ervaring met de schakeling om te kunnen zeggen of er sprake is van een effect op de toon als er geen treble bleed is (anders dan bij de standaardschakeling); bij de gitaar die ik onder handen heb gehad, viel me niets vreemds op.

Wat het eerste betreft: in de middenstand hebben beide volumeknoppen effect op beide elementen; het maakt niet uit of je de ene of de andere volume knop terugdraait, het signaal van beide elementen wordt zwakker.

@ Stijn: bij onafhankelijke volumeregeling veroorzaakt een treble bleed juist problemen; zie filmpje.

stijnkenens
21 juni 2013, 15:53
Idd, zo had ik het nog niet gezien, ik was op zoek naar een filmpje dat ik via stewmac gezien had, maar vind het niet direct terug ...



s.

Ike57
21 juni 2013, 15:57
Wat het eerste betreft: in de middenstand hebben beide volumeknoppen effect op beide elementen; het maakt niet uit of je de ene of de andere volume knop terugdraait, het signaal van beide elementen wordt zwakker.


Misschien een domme vraag, maar wat is dan eigenlijk het nut / voordeel van twee volumeknoppen (à la Les Paul)?

Ik bedoel: In de nek- of brugstand van de switch heb je aan 1 volumeknop voldoende en in de middenstand regelt óók 1 knop beide signalen(?) :???:

aaronstonebeat
21 juni 2013, 16:09
Eén voordeel is dat het ook echt stil als het volume uitstaat, geen brom meer; verder zie er niet zo gek veel voordeel aan.

Misschien dit nog: met twee volumeknoppen kun je verschillende volumes voor beide elementen instellen; als je dat met één knop wil, moet je eerst schakelen en dan aan het volume draaien. Maar dat geldt zowel voor afhankelijk als onafhankelijk.

barno
21 juni 2013, 16:12
dear wizzards,

is het mogelijk om via een schakelaar een positie te hebben die zowel volume als tonepot overslaat ?

is voor soort esquire wiring maar ik geloof dat bij de esquires enkel de T pot werd gebypassed

aaronstonebeat
21 juni 2013, 16:16
dear wizzards,

is het mogelijk om via een schakelaar een positie te hebben die zowel volume als tonepot overslaat ?

is voor soort esquire wiring maar ik geloof dat bij de esquires enkel de T pot werd gebypassed

Ja, dat kan heel makkelijk met bijvoorbeeld een extra schakelaartje of push/pull.

stijnkenens
21 juni 2013, 16:30
dear wizzards,

is het mogelijk om via een schakelaar een positie te hebben die zowel volume als tonepot overslaat ?

is voor soort esquire wiring maar ik geloof dat bij de esquires enkel de T pot werd gebypassed

Volgens mij had ik op de bari-tele-lele een esquire wiring gebruikt, en die ging als volgt:

pos 1: vol en tone actief
pos 2: recht naar de jack (pots op non actief)
pos 3: tone volledig toe (pots op non actief)



s.

Ike57
21 juni 2013, 16:59
Eén voordeel is dat het ook echt stil als het volume uitstaat, geen brom meer; verder zie er niet zo gek veel voordeel aan.

Misschien dit nog: met twee volumeknoppen kun je verschillende volumes voor beide elementen instellen; als je dat met één knop wil, moet je eerst schakelen en dan aan het volume draaien. Maar dat geldt zowel voor afhankelijk als onafhankelijk.

Dank voor de uitleg (en het geduld :D ) Ik moet me er nog maar eens meer in verdiepen want op dit moment duizelt het me nog een beetje ...

Ike57
21 juni 2013, 17:00
dear wizzards,

is het mogelijk om via een schakelaar een positie te hebben die zowel volume als tonepot overslaat ?

is voor soort esquire wiring maar ik geloof dat bij de esquires enkel de T pot werd gebypassed

Als je de volumepot bypassed dan wordt toch automatisch ook de tone gebypassed (omdat die aan de volumepot hangt)?

Push-pull op de volumepot?

barno
21 juni 2013, 17:19
Als je de volumepot bypassed dan wordt toch automatisch ook de tone gebypassed (omdat die aan de volumepot hangt)?

Push-pull op de volumepot?

ja maar kan het via de schakelaar?

aaronstonebeat
21 juni 2013, 17:29
ja maar kan het via de schakelaar?

Dat zou weleens tricky kunnen worden; één stand met volledige bypass en één stand met volume en toon kan zonder meer met een tele-type schakelaar maar ik zie nog even niet hoe je dan iets zinvols met de derde stand zou kunnen doen.

stijnkenens
21 juni 2013, 17:59
** Check ** (http://www.tdpri.com/forum/telecaster-discussion-forum/214111-fuzzys-esquire-wiring-diagrams.html)


En de wiring van de bari tele lele was toch nog net iets anders:

1. Volume, bypass tone
2. Volume en tone
3. Volume, bypass tone, maar direct door een cap.


s.

aaronstonebeat
21 juni 2013, 20:30
** Check ** (http://www.tdpri.com/forum/telecaster-discussion-forum/214111-fuzzys-esquire-wiring-diagrams.html)

Met deze schakeling wordt in geen van de standen de volume- of de toonregeling echt omzeild.

EDIT:

Met het eerste schema wel, met het tweede niet.

stijnkenens
21 juni 2013, 20:41
Het was inderdaad het eerste, met de hand getekende schema, welke ik bedoelde !



s.

barno
21 juni 2013, 23:04
ik ga die tekening es bekijken. kloterij is dat ik een switch heb met 16 contacten ,8 aan elke kant :???:
Dat wordt weer een nachtmerrie voor barno;

ik wil overigens maar twee standen, dus stand 1 en middenstand gewoon mèt V en T, stand 3 alles gebypassed

aaronstonebeat
21 juni 2013, 23:16
Een schakelaar met zeven standen? Beetje overkill als je er maar twee nodig hebt ;)

Ike57
21 juni 2013, 23:45
ik ga die tekening es bekijken. kloterij is dat ik een switch heb met 16 contacten ,8 aan elke kant :???:
Dat wordt weer een nachtmerrie voor barno;


Ook maso trekjes ?? :seriousf:

barno
22 juni 2013, 01:54
Een schakelaar met zeven standen? Beetje overkill als je er maar twee nodig hebt ;)

heeft maar drie standen, waarvoor al die lugs nodig zijn, weet ik niet (split / tap coil gedoe mss). zag er op foto uit als een gewone fender lever switch.

aaronstonebeat
22 juni 2013, 02:07
Stuur eens een foto.

barno
22 juni 2013, 11:54
http://www.guitarsupplies.nl/data/articles/images/big/b_3783.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/gspleverswitch_zps8ef59770.png (http://s158.photobucket.com/user/barnnno/media/gspleverswitch_zps8ef59770.png.html)

doorgemeten, rood staat in verbinding bij die stand. als je de switch omdraait, heb je acht andere lugs die op dezelfde manier in contact staan met mekaar.

aaronstonebeat
22 juni 2013, 12:31
Aha, een vierpolige driestandenschakelaar. Je hebt maar twee van die rijtjes nodig.

Ike57
22 juni 2013, 21:23
Ben ik even blij dat Barno met z'n schakelaar-problems komt. Dan wordt het in ieder geval duidelijk dat ik niet de enige electro-noob ben.

Ik snap even niets van die GFS Retrotron humbuckers, tenminste als ik naar het wikkelschema kijk. In de meeste bedradingschema's staan humbuckers altijd als volgt: Nek - draad linksboven, Brug - draad rechtsonder.

Maar ... als ik dat bij de Retrotrons doe dan staat de tekst op het element op z'n kop. Dat lijkt me toch niet de bedoeling.

http://www.atgp.nl/ouray/ouray23.jpg

Als ik het schema bekijk dan staat daarbij: "In single coil mode Neck Humbucker uses only Neck-side coil, Bridge Humbucker uses only Bridge-side coil."
Volgens mij staat in het schema een tekening van een brug element en dan wordt in single coil mode inderdaad alleen de onderste coil gebruikt.

Als ik het schema een halve slag draai dan zou het toch moeten gelden voor een neck humbucker???

Of maak ik een grote denkfout???

(of heb ik misschien een neck humbucker gekregen waarop de kap verkeerd gesoldeerd is??) :???:

http://www.atgp.nl/ouray/ouray24.jpg

Ike57
25 juni 2013, 08:58
Bovenstaand "probleem" heb ik maar even doorgespeeld aan GFS.


Both pickups should be orientated with the wire towards the controls side.

The pickups can be wired so either coil is split.

Dus, probleem opgelost :D

Ike57
2 oktober 2013, 10:59
Kan iemand mij op weg helpen met dit schema:

http://www.atgp.nl/ouray/ouray18.jpg

Het gaat om de onderste twee pots. Dit is een variabele coil split. Mijn bedoeling is om de pots zo te regelen dat helemaal opendraaien = humbucker stand en helemaal dichtdraaien (tegen de klok in) = single coil. In single coil stand wordt dan het hele signaal naar aarde geleid.
Heb ik dan, met dit schema, het juiste buitenste lipje aan aarde of moet dit andersom? Mijn vermoeden is dat het zo juist is als ik het vergelijk met de volumepots maar ik zou heel graag een bevestiging (of correctie) willen hebben.

aaronstonebeat
2 oktober 2013, 14:22
Het schema werkt zoals jij het graag wil hebben.

Ike57
2 oktober 2013, 16:16
Het schema werkt zoals jij het graag wil hebben.

Bedankt, dan kan ik met een gerust hart verder! :ok:

stijnkenens
21 oktober 2013, 18:54
Ik vroeg het mij onlangs af:
Is het echt nodig om een electro cavity te shielden?
Als je de buitenste schil van de potmeters al aard, en dan voor elke verbinding een braided wire gebruikt, dan zit alles toch al in een kooi van Faraday?

Of zie ik iets over het hoofd?

Ik had gehoord dat het open aarde draadje in de draad van een splitbare humbucker eigenlijk dat doel had, doordat er aarde vlak langs, en mee met het signaal loopt, is dat eigenlijk voldoende.
Dus eigenlijk zou je gewoon elke draad kunnen omwikkelen met een ijzerdraadje dat aan de aarding wordt gesoldeerd?


Iemand daar wat meer info over?



s.

Ike57
21 oktober 2013, 19:43
Ik vroeg me dat laatst ook af. Bij een solid body is het nog redelijk eenvoudig om te shielden. Bij een (semi-)hollow body is dat minder makkelijk.
Als er een centerblock is kun je de pup cavity nog wel shielden maar de pots?

Bij mijn laatste project heb ik de pup cavities wel geshield maar bij de pots heb ik alleen een shielding aan de onderkant van de top aangebracht. Volgens mij heeft dat meer nut als aarde voor de pots dan als daadwerkelijke shielding.

Bottom line: Ik weet het ook niet. (misschien moet ik hem laten cryo-tunen :D )

barno
21 oktober 2013, 20:03
ik vind shielden eigenlijk alleen echt nodig bij P90's, ondanks het feit dat die braided wire hebben, het zijn gewoon luide brompotten.

aaronstonebeat
21 oktober 2013, 22:56
Als je afgeschermd draad gebruikt, is het inderdaad wat onnodig; het signaalpad in de potmeters is ook al afgeschermd door de behuizing.

Maar soms kom je dingen tegen. Een eigenaar van een actieve Fender Jazz Bass had last van hardnekkige storing; behalve dat hij wist dat wel meer eigenaren van dat type instrument kampen met hetzelfde probleem was hij ten einde raad.

Nadat ik de volledige element- en elektronicaholtes had voorzien van afscherming was hij weer helemaal blij.

En Barno: ja, mijn ene gitaar met P90-elementen heb ik niet afgeschermd (althans niet achter de elementen) en die is flink gevoelig voor brommende bijgeluiden.

stijnkenens
25 oktober 2013, 15:18
Ik zoek me soms suf naar een brom: heb ik de pups wel juist aangesloten enz...

Blijkt het meestal van de beweegbare TL bureaulamp te komen die vlak boven de gitaar hangt, tijdens solderen, afstellen, enz ...
Misschien zou ik daarvoor moeten shielden, maar dan denk ik: er is geen enkele gitarist die met zijn gitaar dichter dan 30 cm in de buurt komt van een TL verlichting ... :D


Ik heb toch nog niet zo'n probleem gehad met P90's. Net nog een paar ingebouwd in een archtop. Die gitaar klinkt gewoon goed !
Wel alles met braided wire gesoldeerd !


s.

arnev
13 december 2013, 22:43
Ik heb een vraagje: Welk soort draad wordt gebruikt om pots enzo te verbinden? Gebruik je hetzelfde soort draad om te aarden etc.?

mfmeijer
2 april 2014, 20:08
Ik wou volgende week nieuwe elementen in mijn pacifica zetten. Nu heb ik nog een paar dingetjes die ik moet weten:
Welke potmeters?
Welke 5way switch?
En ook hoe ik alles aanmoet sluiten.
Ik wil graag een HSS setup in mn gitaar zetten met 2 Fender TexMex singlecoils en een Seymour Duncan SH-5. Graag zou ik ook willen weten hoe ik deze eventueel kan coil splitten (als dit mogelijk is). Zou iemand mij als beginnende hier uitleg over willen geven of mij willen helpen? Ik weet wel iets van electronica maar doe dit liever in 1x goed dan dat ik dit weer overnieuw moet gaan doen.

D3nnis
6 november 2014, 15:22
Een stomme vraag misschien, maar is het gebruikelijk om in je control cavity nog gebruik te maken van verschillende kleuren draad(mantel), en zo ja, is hier iets voor gestandaardiseerd? Ik heb tot nu toe altijd het binnenste van een standaard instrumentenkabel gebruikt, en dat is toch snel niet meer zo overzichtelijk, vanwege alles dezelfde kleur.

Tabula Rasa
6 november 2014, 15:31
Ik hou het graag duidelijk. In een strat of tele neem ik altijd wit clothwire voor hot, zwart voor massa. Kleur maakt niet uit zolang het maar duidelijk is.

Piggel
15 december 2014, 22:23
Hallo allen,
Sinds een paar maanden bezig met een zelfbouw projectje, dat na solderen, snaren erop zetten etc helemaal af leek. Helaas. Zojuist aan een versterker aangesloten maar geen enkel geluid uit te krijgen. De versterker ruist wel wat, maar dat zal aan de versterker liggen. Er komt wel respons van het in- en uitpluggen van de kabel, dus de output doet het wel. Maar elementen doen niets, in geen van de 5 standen (het is een strat). Volume, tone en zo al geprobeerd, geen resultaat. Even tikken op de poles van de elementen ook geprobeerd, geen geluid.

Er zal iets mis zijn gegaan met solderen. Maar heeft iemand een idee waar ik het moet zoeken?

Gearjunkie
15 december 2014, 22:55
Meten is weten, foto's helpen en ook verplaatsen naar het juiste forumdeel helpt mee.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Piggel
16 december 2014, 20:10
Hmm hoezo verkeerde forumdeel? Dit is toch de Electro faq onder zelfbouw?

Plant
16 december 2014, 20:33
Begin dan maar eens te kijken of de ouput jack bekabeling geen sluiting heeft.
Natuurlijk hoor je dan verschil op het moment dat je in- en uitplugt, immers het verschil tussen een open en een kortgesloten versterker ingang dat gepaard gaat met een hoop geplop en gebrom.

no 1 hops
9 maart 2015, 19:44
Ik had de vraag al elders gesteld maar ik denk dat die daar niet echt is opgemerkt.

Als het gaat om condensatoren, met name zoals gebruikt in de passieve toonregeling op gitaren, zijn er altijd puristen die beweren dat type zus of zo superieur is. Via het onderwerp waar ik de vraag eerder stelde, kwam ik erachter dat Gibson voor zo'n 60 euro per stuk 'Bumblebee Reissues' verkoopt (en daar schijnt dan een generieke component in te zitten die voor zo'n twee dollar per stuk op de markt is).

Ik heb ooit een assortiment van 240 keramische condensatoren gekocht voor 14 euro, dat is een kleine zes cent per stuk; ik ben al een paar jaar heel gelukkig met die verzameling en ik kan er waarschijnlijk nog jaren mee vooruit.

Ik vond op het web een test van een reeks condensatoren op dezelfde gitaar en het echte verschil in geluid ontgaat mij. Wat ik wel goed kan horen, is verschil in capaciteit.

Als er verschil is in de 'klank van condensatoren', waarin zit dat dan en hoe hangt dat samen met de constructie en de gebruikte materialen?zover ik heb begrepen zijn condensators toch een soort van opslag vaatjes.
inhoevere heeft het voltage invloed bij het 'opladen' dus reageert een 40 v sneller dan een 240v omdat de eerste sneller vol is?

aaronstonebeat
9 maart 2015, 20:34
Tjeezus, hops, die vraag heb ik gesteld op 21 april 2012; en Loef had er een dag later al een bevredigend antwoord (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?122731-Elektro-FAQ&p=2828643&viewfull=1#post2828643) op.

Je lokt me gewoon terug naar de elektronicahoek hè? ;)

no 1 hops
10 maart 2015, 10:38
Tjeezus, hops, die vraag heb ik gesteld op 21 april 2012; en Loef had er een dag later al een bevredigend antwoord (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?122731-Elektro-FAQ&p=2828643&viewfull=1#post2828643) op.

Je lokt me gewoon terug naar de elektronicahoek hè? ;)

Maar die elektronicahoek is ook best wel zeeeer interessant.
want hoe bevredigend het stukje van loef ook is, het is geen wetenschappelijk feit ;-)
alles te maken met oren die horen, oren die in de loop van de tijd gehoorschade oplopen of door ouderdom minder gevoelig.
dus de perceptie van geluid is ook afhankelijk van de techniek, mogelijk en onmogelijkheden in ons hoofd.

nu ben ik redelijk leek op elektronica gebied, maar volgens mij lopen er kleine spanningen/voltages door een gitaar.
dus in hoeverre laat een cap van 40 v sneller dan een 400v tijdens gebruik?
hiervoor zou je eigenlijk een elektronisch signaal dat gelijk is als een gitaartone door een signaalpad van een gitaar moeten sturen om dan met verschillende caps te horen en meten wat er gebeurt.
waarom een elektronische signaal? omdat aanslag nooit 100% gelijk is.

ooit een versterker gezien met tientallen grote elco erin, dan kon dynamiek in muziek veel sneller weergegeven worden omdat een trafo dit nooit zo snel kon leveren.
klinken dan 2 caps van de halve waarde in serie beter dan 1 cap (of moeten die dan juist parallel?) in een tone circuit

maar misschien zit ik wel op een heel verkeerd spoor en klopt het idee van opslagvat in een toneregeling helemaal niet :-)

Gearjunkie
10 maart 2015, 14:06
http://www.aqdi.com/tonecap.htm


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

no 1 hops
10 maart 2015, 15:59
@Gearjunkie.
niet dat ik alles begrijp, maar wel dat het gedoe rond tonecaps weinig nut heeft.
prachtig stukje werk van Hank Wallace & Chad Barbour.
dank je wel voor deze link

aaronstonebeat
10 maart 2015, 17:05
Helemaal mee eens, mooi stukje!
Ik vroeg me bij nader inzien toch af wat de spanning die een condensator aankan ermee te maken heeft, hoe die dan het functioneren zou beïnvloeden; maar dat blijkt helemaal niet aan de orde.

Smeigel_12000
10 januari 2017, 12:00
Vraagje over een schema wat ik wil gaan toepassen op mijn nieuwste zelfbouw:

Voor mijn Rickenbacker 650D achtige gitaarbouwsel, heb ik twee Gretsch Filtertrons op de kop getikt. Deze wil ik enkel bedraden met een 4 standen (3 polen) draaischakelaar en een volume pot. Weet iemand hier een schema voor? Ik heb wel een aansluitschema voor de draaischakelaar alleen gevonden:

http://i222.photobucket.com/albums/dd187/theworkoffire/SeriesParallelRotary3x4.gif

Dus hier moet nog op de een of andere manier een volume pot tussen worden geprakt.

Kan iemand mij hierbij helpen? De elektronica is qua zelfbouw mijn grootste struikelblok :-S.

Tevens vroeg ik mij af hoe de bedrading van de filtertrons zit. Er komt per element een wit omhuld draadje uit en een klustertje losse draadjes.
http://www.guitaraudio.com/media/catalog/product/0/0/006-2880-100.jpg

piezo
10 januari 2017, 21:57
De volumepot tussen de schakelaar en de output zetten.
Wit draadje = signaal. Losse draadjes = aarde/afscherming.

Smeigel_12000
11 januari 2017, 13:32
Hoi Piezo, bedankt voor je reactie.

ik heb hier een schema gevonden van de setup die ik wil, alleen dan met toggleswitch.

http://1.bp.blogspot.com/-fCGV4075Il4/Tbl_zocph_I/AAAAAAAAAWg/iseLrmKl1Wo/s1600/simpleaxis.png

kan ik die gebruiken met het schema van de rotary switch waarvan ik eerder een link stuurde?

Tabula Rasa
11 januari 2017, 14:00
4 standen, 3 polen rotaryswitch kan je gewoon gebruiken. Heb je zelfs een stand over als killswitchstand.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Smeigel_12000
16 maart 2017, 12:43
Beste allen, toch nog weer een vraagje over het bedraden van mijn zelfbouw gitaar. Ik heb een verlengde jack input besteld. Deze blijkt 3-polig te zijn. Misschien een hele domme vraag, maar hoe moet ik deze aansluiten?

https://s13.postimg.org/yydod80ef/DSC_0243.jpg (https://postimg.org/image/56gly1dkz/)foto hochladen (https://postimage.org/index.php?lang=german)

Ik heb dus twee kleine aansluitingen (een korte en een iets langere) en een grote aansluiting die naar de body lijkt te koppelen. Ik hoop dat jullie me hierin kunnen helpen. moet ik de twee kleine met elkaar verbinden of moet ik er iets anders mee doen, of is deze niet bruikbaar voor gitaar?

Bij voorbaat dank!!

Tabula Rasa
16 maart 2017, 13:41
Die lange is de sleeve, een van de twee anderen de tip. Kabel in je versterker, andere eind in de bus en met twee draadjes ff testen met een los elementje als je geen metertje hebt.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Tabula Rasa
16 maart 2017, 14:16
Nog makkelijker: kort draadje solderen aan de lange poot. Snoer inprikken, versterker aan en met het andere eind van het draadje tegen de twee andere polen aan prikken en luisteren. Een van de twee zal niets doen, want die zit ook aan de sleeve vast.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

sebashoning
2 november 2018, 23:58
Hulp gezocht!

Ik ben momenteel een Ibanez MC500 aan het ombouwen en heb daar de volgende ideeën voor:

Halshumbucker>Phase-switch>Tri-Sound-switch>3-way toggle switch 1
Brughumbucker>Tri-Sound-switch>3-way toggle switch 1

Naast de humbuckers die dus via een Les-Paul stijl toggleswitch gekozen worden komt er een single coil tussen. De output van toggle switch 1 gaat naar 1 kant van toggle switch 2, op de andere kant komt de single coil. Dan krijg je de volgende opties:

1: Humbucker keuze met toggle switch 1
2: Humbucker keuze met toggle switch 1 + single coil
3: Single coil

Mijn struikelblok zit hem in het feit dat ik die single coil in series wil kunnen schakelen met de humbuckers. Ik heb daar al een 2-way DPDT switch voor, maar weet even niet hoe ik die moet aansluiten op het middenelement. Heeft iemand hier een schema voor?

Gegroet,
Sebas.

Midwolda
24 januari 2022, 09:21
Quick question:
als een P90 in een akoestische gitaar zonder volume en tone pots rechtstreeks naar buiten gaat, kan ik er dan iets hoog afsnoepen door een .15uF condensator tussen + en - van de uitgang te solderen?
Of denk ik nu te simpel, dat kan natuurlijk ook... :)

tmms
24 januari 2022, 11:58
Kan in principe, de waarde lijkt me wel een tikkie hoog.

Midwolda
24 januari 2022, 12:03
Kan in principe, de waarde lijkt me wel een tikkie hoog.
Thx. Ja, die waarde, dat wordt even uitproberen.

tmms
24 januari 2022, 14:56
1nF ipv 150nF lijkt me eerder van toepassing op die plek. Denk zelfs nog wat kleiner, 500pF. Maar wacht even op iemand die het aan de hand heeft gehad.

Woml
25 januari 2022, 10:31
Waarom wachten? Gewoon een kwestie van uitproberen wat het best bevalt. Met twee krokodillenbekjes kun je alle waarden die je wilt langslopen en vergelijken. (Waarbij ik aanneem dat je wel ergens een assortimentsdoosje hebt rondslingeren...)

Midwolda
25 januari 2022, 10:43
Waarom wachten? Gewoon een kwestie van uitproberen wat het best bevalt. Met twee krokodillenbekjes kun je alle waarden die je wilt langslopen en vergelijken. (Waarbij ik aanneem dat je wel ergens een assortimentsdoosje hebt rondslingeren...)

Ja zo zal het wel gaan, maar 't is ook wel handig als het zoekbereik vantevoren wat beperkt wordt. ;)

no 1 hops
25 januari 2022, 18:42
Quick question:
als een P90 in een akoestische gitaar zonder volume en tone pots rechtstreeks naar buiten gaat, kan ik er dan iets hoog afsnoepen door een .15uF condensator tussen + en - van de uitgang te solderen?
Of denk ik nu te simpel, dat kan natuurlijk ook... :)
ouderwetse krul kabel kan dit zonder aanpassing ook ;-)