PDA

View Full Version : Samenstellen klein PA-/zangsetje. Tips?

Kim Wilson
3 juni 2013, 11:03
Voor ons akoestische clubje willen we zelf een geluidssetje aanschaffen, om niet meer afhankelijk te zijn van anderen. Nu hoeft dat niet heel uitgebreid, want er hoeft alleen twee of drie keer zang en eventueel een akoestische gitaar overheen. Na wat oriënteren kwamen we op het volgende setje:

Behringer 2x400W powered mixer: http://www.bax-shop.nl/0-tot-12-kanaals-mixer/behringer-pmp960m-powered-mixer/product-details.html

Behringer passieve 12" tops: http://www.bax-shop.nl/passieve-fullrange/behringer-eurolive-b212xl-passieve-luidspreker/product-details.html

Shure PG58 microfoons: http://www.bax-shop.nl/dynamische-microfoon/shure-pg58-xlr-zang/spraak-microfoon/product-details.html

Zijn er nog voors en tegens voor wat betreft actieve of passieve speakers? Nadelen van actieve speakers die ik kan bedenken zijn het extra gewicht en het gesleep met verlengsnoeren.

Andere ideeën qua microfoons?

Alle tips zijn welkom.

Harry
3 juni 2013, 12:05
ik ben nog steeds heel erg blij met mijn zangsetje, Behringer mixer met 2 Mackie ... 450 actieve boxen. Geluid is prima, tegenwoordig gaan ook de gitaren, en bass- en snaredrum erdoor uitversterkt. Extra gewicht valt wel mee, zo zwaar zijn ze niet... Monitortje of 2 erbij en gaan!

Kim Wilson
3 juni 2013, 12:13
Ja, Mackie. Mooi spul, maar wel een flink stuk duurder. We hebben vorige week vrijdag gespeeld over actieve Behringer speakers, en dat klonk iig goed genoeg. Drums hebben we (nog) niet, en als dat ooit komt, blijft dat hoofdzakelijk percussie.

Maar die 12" zal waarschijnlijk wel voldoen, niet?

Baker
3 juni 2013, 12:57
Wij hebben ook alles actief. Tops en monitoren. Bevalt toch wel erg goed hoor. En die extra kabels, ach, een paar haspels en klaar.
Voor de mics, ik zou niet te goedkoop gaan. Bedenk ook dat bij dialectmuziek het publiek vaak gefocust is op de teksten. Een heldere goede mic heeft veel effect op de verstaanbaarheid. Zelf hebben we Beyerdynamics Opus mics. Echt een klasse beter, maar ook duurder. Bovendien zingt het lastiger omdat ze gevoeliger zijn. Een paar SM 58's zijn waardevast, bewezen en zo langzamerhand de standaard. Als je iets helderder wil neem dan de Bèta's.

Kim Wilson
3 juni 2013, 13:23
Ja, actief werkt ook wel prima, ik kan alleen nog geen voordelen bedenken t.o.v. passief. Ik vind het gewoon niet fijn werken. Die netsnoeren aan de speakers zijn net zo kort dat je haspels ongeveer in de lucht hangen en ze bevinden zich naar mijn idee net effe te dicht bij het publiek. Ik heb daar liefst zo min mogelijk kabelzooi aan hangen.

Qua mics heb je een goed punt. Voordeel van ons is dat we geen drums of twee elektrische gitaren hebben waar we overheen moeten schreeuwen. We hebben een akoestische gitaar en een contrabas. Dus qua verstaanbaarheid gaat dat natuurlijk al snel goed. Maar goed, ik zal het iig meenemen. Misschien moeten we die PG58, de SM58 en de Béta 58 eens naast elkaar proberen in een winkel. Kijken of we het het prijsverschil waard vinden. Die SM58 is twee keer zo duur als de PG58, de Béta 58 kost drie keer zoveel. In het geval van de Béta zou dat een extra investering zijn van €300. Dat vind ik nogal wat.

paulusdeBKB
3 juni 2013, 14:16
De PG58 ken ik niet, kan ik dus niet over oordelen. Maar beter dan de SM 58 zal het niet zijn. Als je gaat vergelijken, neem dan ook de SM57 mee in je vergelijking en vlak ook de andere merken niet uit! Ik geloof dat Showband in andere topics zijn tevredenheid uitsprak over Samsom microfoons. Ook goedkoper dan een SM 58. Let wel; ik heb een Samsom R21S (SM58 lookalike met schakelaar). Weet niet meer wat die kostte, maar hij is een dikke klasse minder dan de SM 58. Te boemig en aanmerkelijk meer rumble.

Voor- en nadelen van actieve speakers:
Pros
- Je hebt minder te sjouwen
- Componenten passen bij elkaar
- Je bent doorgaans wat goedkoper uit dan met losse amps en boxen
- Het scheelt een kistje en een halve keer lopen met de losse amp, vooropgesteld dat je die met 1 hand kunt dragen

Cons
- stekkerblokken bij de powered speaker (tenzij je een signaal+power combikabel koopt. Ik heb zoiets en ben er erg blij mee: http://www.thomann.de/nl/sommer_cable_monolith_1_powercon_xlr_10m_2.htm ). Heb je alleen wat aan als je speakers powercon hebben natuurlijk, maar iets dergelijks zal ook wel te krijgen zijn met een 3-pins stroomsteker.
- De speakers zelf zijn iets zwaarder door de ingebouwde versterker.
- Als een speaker stuk gaat, kun je niet even een andere speakerkast op de amp aansluiten zonder rare kunstgrepen. Dit is een puur theoretisch nadeel, want hoe vaak komt het voor dat je 1. een speaker opblaast en 2. er toevallig een losse speakerkast voorhanden is?

Vergeet niet te budgetteren voor speaker- en microfoonstatieven, bekabeling en hoezen.

Kim Wilson
3 juni 2013, 14:39
We hadden een powered mixer op het oog, dus geen extra componenten. Kabels, micstands en speakerstands hebben we uiteraard aan gedacht.

Net even een maat van mij gevraagd, die zit in de audio en video verhuur. De PG klinkt idd wat dunner, maar dat zijn ook prima mics. Voor één SM58 koop ik twee PG58's. Die gok durf ik wel aan.

pimmetje
3 juni 2013, 16:45
Haspels half boven het publiek is idd niet handig :D.
Maar een paar voedingsverlengkabels (http://www.netwerkkabelshop.nl/catalogsearch/result/?q=geaarde+voedingsverlengkabel) zouden ook wat kunnen helpen.

Baker
3 juni 2013, 17:52
klopt, die hebben wij ook.

Arvoitus
3 juni 2013, 21:52
We hadden een powered mixer op het oog, dus geen extra componenten. Kabels, micstands en speakerstands hebben we uiteraard aan gedacht.

Net even een maat van mij gevraagd, die zit in de audio en video verhuur. De PG klinkt idd wat dunner, maar dat zijn ook prima mics. Voor één SM58 koop ik twee PG58's. Die gok durf ik wel aan.
Een investering in een microfoon gaat wel ontzettend lang mee, als je een eigen SM58 koopt dan kun je die in feite de rest van je leven blijven gebruiken (ook bij andere optredens/festivals, wel zo prettig/hygiënisch als je een eigen microfoon hebt).

Hoelang een PG58 mee gaat durf ik niet te zeggen, maar ik weet wel dat er een ontzettend irritante aan/uit knop opzit en dat de gemiddelde geluidsman niet zo blij is als je met een PG58 komt aanzetten.

Kim Wilson
3 juni 2013, 21:55
Haspels half boven het publiek is idd niet handig :D.
Maar een paar voedingsverlengkabels (http://www.netwerkkabelshop.nl/catalogsearch/result/?q=geaarde+voedingsverlengkabel) zouden ook wat kunnen helpen.

Ja, dat kan ook. Maar goed, blijkbaar maakt het niet zoveel uit of je passief of actief kiest.

Kim Wilson
3 juni 2013, 22:04
Een investering in een microfoon gaat wel ontzettend lang mee, als je een eigen SM58 koopt dan kun je die in feite de rest van je leven blijven gebruiken (ook bij andere optredens/festivals, wel zo prettig/hygiënisch als je een eigen microfoon hebt).

Hoelang een PG58 mee gaat durf ik niet te zeggen, maar ik weet wel dat er een ontzettend irritante aan/uit knop opzit en dat de gemiddelde geluidsman niet zo blij is als je met een PG58 komt aanzetten.

Ik zou niet weten waarom een geluidsman niet blij is met een PG58. Volgens die maat van mij zijn het prima mics. Nee, het zijn geen SM58's, maar het is ook geen troep. Daarbij, we zijn onze eigen geluidsman, dus op zich hebben we met weinig anderen te maken. Behalve op festivals, daar heb je idd wel een punt.

Baker
3 juni 2013, 22:29
Ze zijn wel heel erg all round hoor die SM58's Ze zijn praktisch niet kapot te krijgen. Mocht je nog een keer (in de toekomst?) een gitaarversterker willen uitversterken, hup, plopkap eraf en je hebt een SM58 (scheelt bijna niks).

Die maat van je zegt dat het prima mic's zijn, maar ook wat dunner dan de SM58. Wel, daar ga je dus al....
Ik wist het wel, ik zou overal op bezuinigen, maar als laatste op een paar goede mics.

grayfink
3 juni 2013, 23:22
Dap speakers zijn ook geinig voor weinig. Vorig bandje gehad, waren behoorlijk goede Chinese Electro Voice kopieën (hoog rendement).
Hoe ze zich tot die door jou genoemde Behringers verhouden zou ik niet durven zeggen.

http://www.bax-shop.nl/dap/bekijk-alle-producten.html?DescOrderBy=ASC&categoryselectid=0&keyword=luidspreker&keyword1=0&keyword2=0&orderby=product_sales&prijsklasse=0&gclid=CMjwjKroyLcCFQ3KtAodfkMA3w

Kim Wilson
3 juni 2013, 23:25
We hebben het er nog even over gehad, en het is idd maar een kleine extra investering. We hebben dus maar besloten om de SM58 op de lijst te zetten i.p.v. de PG58.

Han S
4 juni 2013, 00:21
Mjn zoon oefent met zijn bandje bij me en zijn SM58's liggen werkeloos op de plank sinds ze Sennheisers hebben gekocht. Ik zal morgen even voor je kijken welk type, maar dat klinkt echt beter.

showband
4 juni 2013, 07:51
945 en 855 sennheiser is top als bandje.
845 is iets beter dan SM58
865 en 965 is condensator top. Maar voor de meeste bands zijn condensatormic's te gevoelig. (vooral qua rondzingen).

835/935 werkt anders maar imho net zo goed als een SM58

sennheisers missen de "deken" over de zang. Die door anderen weer "wat zingt een SM58 weinig rond en blijft hetzelfde klinken na wat klappen" genoemd wordt ;)

Little Jay
4 juni 2013, 08:18
Ik heb al jaren zo'n Behringer Xenyx-mixertje met 2 super el cheapo Skytronic powered monitors (12"), en 2 statieven in een handige draagtas. Met een SM58, een PG57 en nog wat ouwe meuk waaronder een microfoon die ooit gratis bij een Phonic mixer zat en een gevonden Pearl-microfoon.. prima mics (hoewel die Pearl erg gevoelig is voor 'handgeluiden'). Ik heb ook nog een Stagg-monitortje, ook actief, en zelfs dat doet prima z'n werk. Mengpaneeltje en mics passen samen met de nodige kabels in zo'n Gamma-koffertje.

't Is een prima alround setje dat al jaren z'n werk doet en gemakkelijk te transporteren is. Nooit de behoefte gehad iets serieuzers aan te schaffen, dit werkt gewoon. Moet daarbij wel opmerken dat de geluidsniveau's niet op rock-concert-niveau kunnen zijn, maar cafés, kleine zaaltjes, etc. zijn geen probleem.

Oh, bij de speakers heb ik bij de Gamma van die losse net-snoeren van 6 meter gekocht en dat is wel heel erg praktisch! (Bungelen je verlengkabels niet in de lucht als je de speakers op statieven zet.

Ik heb lang zo'n powered mixer gehad, maar vind de combi van actieve speakers met een klein mengpaneeltje vele malen fijner: veel transportabeler (passieve boxen zijn even groot als actieve en dan sjouw je dus nog een mixer mee) en mengpanelen hebben toch wel wat meer mogelijkheden vaak qua schakelingen en in/outputs.

Kim Wilson
4 juni 2013, 08:37
Nou, dat valt dus wel mee. Die Behringer powered mixer heeft 6 kanalen en een hele fx-unit aan boord. Bij de passieve mengtafeltjes heb je de keus tussen 2, 4 of gelijk 12 kanaals. 4 is te weinig en 12 is zwaar overkill. De powered mixer voldoet iig voldoende aan onze wensen. Het is alleen wel hopen dat 2x165W RMS genoeg is om de tops aan te sturen.

Rinze
4 juni 2013, 09:12
Nou, dat valt dus wel mee. Die Behringer powered mixer heeft 6 kanalen en een hele fx-unit aan boord. Bij de passieve mengtafeltjes heb je de keus tussen 2, 4 of gelijk 12 kanaals. 4 is te weinig en 12 is zwaar overkill. De powered mixer voldoet iig voldoende aan onze wensen. Het is alleen wel hopen dat 2x165W RMS genoeg is om de tops aan te sturen.

Dat laatste hangt dan weer van het rendement van de speakers af. Zelf zou ik denk ik toch een mixertje met actieve speakers nemen omdat je dan flexibeler bent. Onze drummer werkt voor zijn in-ears met een Yamaha mixertje met ingebouwde effecten, niet erg duur en wel goed, en dan liever wat extra kanalen, ben je overal op voorbereid.

Qua eindversterking en speakers zou ik gewoon zo goed mogelijk spul nemen voor je budget. Behringer heeft geen beste reputatie qua betrouwbaarheid maar ik en anderen met mij hebben er wel goeie ervaringen mee. Hangt ook een beetje van het gebruik af denk ik.

Kim Wilson
4 juni 2013, 09:23
De PA-spullen van Behringer ken ik al jaren en het is heel redelijk. Natuurlijk, het is geen topspul, maar ik heb wel slechter klinkende setjes gehoord. En het is ook wel redelijk betrouwbaar.

Het gaat maar om een simpel zangsetje, hè. Voor een rustig akoestisch bandje. Geen drums, geen scheurende gitaren, alleen één of twee akoestische gitaren, contrabas en een paar keer zang. Het gaat al gauw goed.

showband
4 juni 2013, 09:40
behringer speakers vallen best mee. Hun minimixers zuigen.
Koop een tweedehands mackie of tapco en je zal 400% beter geluid hebben. dag en nacht verschil.

Snel veel geluid : JBL eon tweedehands. Een zo een speaker zal vaak al voldoende zijn in het begin. (nergens staat dat zang altijd door twee speakers moet.

En als je later meer wil kun je ze prima als monitor gebruiken.

Kim Wilson
4 juni 2013, 09:59
Ik zal eens zoeken. Thanks!

Baker
4 juni 2013, 16:38
Wij hebben twee actieve Behringer tops. Ze worden zeer intensief door meerdere bands gebruikt, nooit geen gezeik mee, voldoen prima. Ok, qua klank kan het beter, vooral het mid hoog is wat schril, maar het voldoet. Die mixers ken ik niet.

Wat Showband zegt over die SM58's herken ik. Onze band heeft 3 Beyerdynamics Opus mics. Echt een heel stuk beter dan die SM58's. Toch gebruik ik zelf altijd de SM58. Het zingt makkelijker, het is minder erg als je hem laat flikkeren, je hebt minder microfoontechniek nodig. En het valt niet zo op dat ik niet zo heel goed kan zingen zeg maar.

Kim Wilson
4 juni 2013, 16:43
Ik ben langzaamaan toch een beetje aan het verschuiven naar actieve speakers en een klein Behringer mixertje. Waarschijnlijk hebben we dan voor hetzelfde geld meer vermogen beschikbaar. Die langere netsnoeren aan de speakers was een waardevolle tip, waarvoor dank! Met een beetje geluk zijn die Euro-connectors los te koop, zodat we zelf de lengte kunnen bepalen en de boel zelf aan elkaar solderen. En anders is 2,5 meter ook lang genoeg om netjes uit het publiek te komen.

Little Jay
4 juni 2013, 20:54
Bij de passieve mengtafeltjes heb je de keus tussen 2, 4 of gelijk 12 kanaals. 4 is te weinig en 12 is zwaar overkill.

Nou, de Behringer 1204FX heeft 6 kanalen hoor! Weliswaar slechts 4 kanalen met XLR-input, maar nog 2 kanalen met stereo/mono jack inputs (prima voor bas, akoestisch gitaar, toetsen, etc.): http://www.thomann.de/nl/behringer_xenyx_x1204_usb.htm

Ik vind 't trouwens prima klinken (heb zelf deze 1204FX), maar heb 'm nog nooit gehoord in direct vergelijk met andere merken.

Han S
4 juni 2013, 21:25
E945's zijn het Hans, wel duurder dan de SM58, maar weer goedkoper dan de Beyer M88, voor mij de beste allround zangmicrofoon ooit, die het ook goed doet in de basdrum en op een contrabas, om het niet te hebben over hoe goed die het doet op een gitaarcab, kortom: een geweldige investering zo'n M88.

Baker
4 juni 2013, 21:37
Maar ja, de prijs van zo'n M88 is volgens mij Hans' halve budget, en dan moeten er ook nog actieve tops bij, en kabels en een mixer.

Toch? Wat is je budget eigenlijk Hans? En wat wil je precies?

-Twee tops, al dan niet actief
-Statieven
-Kabels
-Mics

Geen monitor?
Ik kan je van deze aanbevelen: http://www.thomann.de/nl/the_box_ma120_mk_ii.htm
Er zijn veel betere monitoren, maar deze zijn qua prijs/kwaliteit echt te gek.
Wij hebben er 4 van, en slepen ze al jaren van hot naar her, maar ze lijken niet kapot te krijgen.

Han S
4 juni 2013, 21:44
Mijn zoon heeft een hele set gekocht bij Thomann denk ik, een zangset met twee speakers op poten en 900 watt vermogen uit de zangversterker met ingebouwde effectprocessor. Klinkt prima, zal zo ff kijken wat voor merk en type want ze zijn aan het oefenen.

Han S
4 juni 2013, 22:12
Hans, ff gekeken:

http://www.thomann.de/gb/samson_xml_910.htm

http://www.thomann.de/gr/solton_mf_300l.htm

Ik heb net ook ff met ze samen gespeeld en dat klinkt behoorlijk goed, is niet te zwaar spul, rendement van de speaker 99 dB en ik raad je aan om dat te proberen als je budget het toelaat.

paulusdeBKB
4 juni 2013, 22:37
Ahh, Solton en Samsom... Blast from the past! Met een bandje dat al 8 jaar niet meer bestaat hebben we een voorloper van die Samsom gehad. Te gek ding! En ik sta versteld van de prijs waarvoor je dat kunt kopen tegenwoordig. Wow.

Van Solton en Craaft hadden we destijds wat spullen staan in de muziekwinkel waar ik werkte als scholier. Klonk prima en niet te duur.

Ik bedenk me opeens: Peavey heb ik nog niet voorbij zien komen. Klinkt niet heel mooi maar ook niet dramatisch, gaat hard en gaat lang mee. Tweedehandstip!

als je de route mengtafeltje + actieve speakers gaat bewandelen, zijn de Tapco mixertjes inderdaad te gek. Hoewel die Behringer Xenix dingen ook erg goed klinken voor het geld. Zelf heb ik een Yamana MC124 CX. Prima tafeltje voor live gebruik, met ingebouwde effecten. Al moet je daar niet te veel van verwachten. http://www.thomann.de/gb/yamaha_mg_124_cx.htm

Kim Wilson
4 juni 2013, 23:08
Thanks voor het meedenken, Han. De mics die je noemt zijn alleen wel te duur. We willen een simpel setje, het hoeft geen topkwaliteit te zijn. De SM58 is nog enigszins betaalbaar en is goed genoeg.

Dit is wat we nu in gedachten hebben:

- Twee actieve Behringer B212d tops met stands
- Behringer Xenyx mixer http://www.bax-shop.nl/0-tot-12-kanaals-mixer/behringer-xenyx-1202fx-pa-en-studio-mixer/product-details.html
- Drie keer SM58 met stands

En dan nog de nodige kabels uiteraard.

Monitor trekken we wel een keer tweedehands van Marktplaats, maar heeft nog geen prioriteit. We hadden vorige week vrijdag ook geen monitor en ik heb hem ook niet echt gemist.

Budget is niet echt vastgesteld, we willen iets waar we goed mee kunnen werken voor zo weinig mogelijk geld. En volgens mij kunnen wij met het setje wat we bedacht hebben prima uit de voeten. We hoeven ook niet hard. Het is akoestisch en klein. Dat werkt al snel met een simpele set.

O ja, de contrabas gaat gewoon over de Ampeg. En we hebben geen drums. Vandaar dat 12" tops voor ons groot genoeg zijn.

showband
5 juni 2013, 09:06
je microfoon bepaald je geluid. Een instapmicrofoon (SM58/835) kost je 99 euro, een 945 kost 160 euro.
voor 60 euro meer is de zang wel of niet mooi. Voor altijd.... want die dingen gaan je hele carriere mee. Op alicia keys gebruikt gewoon een 945. Nu nog.

Dat verschil in geluid maak je NOOIT meer goed. ongeacht de installatie erachter.

merk op dat een DI of microfoon minimaal 100 euro kost dus dat een band die nu al moeite heeft met het budget voor een (1) microfoon. waarschijnlijk niet 12x100euro aan microfoons gaat aanschaffen. Dus 12 kanaals of meer op een mixertje voor een band is totaal overbodig. Behalve als je veel toetsen en drumcomputers gebruikt. Zodra je meer budget hebt ga je toch een geluidsman en een bus en een opslag nodig hebben....dus huren. Ik heb dan ook nog nooit een band een grote instapmixer zien volmaken. De voeding van die behringers met meer kanalen is dan ook gewoon hetzelfde flutdingetje die in de kleine mixer zit. Zij rekenen er gewoon op dat het nooit voorkomt. Zodra je op hun 12 kanaals-of-meer mixers werkelijk 12 kanalen volduwd gaan alle kanalen vervormen wegens gebrek aan voeding voor de preamps en fantoom.

4 of 6 kanaals tweedehands mackie kost je weinig.

Je kan overigens met enkele types powered speaker een microfoon gewoon rechtstreeks in de powered speaker duwen. is nog goedkoper. Koop je een goede mic + een goede tweedehands speaker. En gaat sparen voor de rest later.

Ik heb opgetreden met een RCF 10 inch speaker en een goede microfoon. Werkt perfect. Maar bezuinig niet een paar tientjes op de BRON van je geluid. (je microfoon)

Kim Wilson
5 juni 2013, 09:22
Nogmaals dank voor het meedenken. Het kan natuurlijk altijd beter dan wat we nu hebben samengesteld. Maar dat kost allemaal meer geld. We hebben nu voor bijna 1000 euro samengesteld. Het is eerst wel goed zo. We stellen geen hoge eisen, we willen ons gewoon versterken in kleine zaaltjes.

Kim Wilson
5 juni 2013, 09:27
Overigens maak je met dynamische microfoons geen gebruik van de fantoomvoeding.

Harry
5 juni 2013, 10:09
ik denk dat je zo een leuk setje hebt voor deze bezetting!

showband
5 juni 2013, 10:11
microfoon: 175 euro
http://www.bax-shop.nl/dynamische-microfoon/sennheiser-e-945-dynamische-zangmicrofoon/product-details.html?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=googleshopping&gclid=CPqKv4u5zLcCFclZ3godRWcAeQ

2 x RCF ART 310 A MK III (419 euro)
http://www.bax-shop.nl/actieve-fullrange/rcf-art-310a-mkiii-actieve-luidspreker/product-details.html

Mackie 402 VLZ3 118 euro 115euro
http://www.bax-shop.nl/0-tot-12-kanaals-mixer/mackie-402-vlz3-studio/live-mixer-met-fantoom-voeding/product-details.html

Dit gaat erg goed klinken en is nieuw + volledig professioneel.
1128euro

laat je (tijdelijk?) een speaker weg kost het: 709 euro.

met een Mackie 802 VLZ3 (211euro) ipv de 402 kost het: 805 euro

allemaal binnen budget, met restwaarde, gaat je leven lang mee, en stukken beter klinkend.

Kim Wilson
5 juni 2013, 10:35
Leuk bedacht, maar dat gaat hem niet worden. We hebben drie microfoons. Drie keer €175 wordt echt te gek. De SM58 is al een upgrade t.o.v. wat we aanvankelijk hadden bedacht, en die voldoen. Punt.

Dat maakt de 402 al te klein, dus zou het de 802 worden. Die is weer dik 100 euro duurder dan de Behringer.

Die Behringer luidsprekers voldoen. Daar hebben we vorige week vrijdag nog gebruik van gemaakt en ik was verrast door de toch behoorlijke geluidskwaliteit. Die zijn 12" t.o.v. 10" van de RCF (zegt niet alles, weet ik ook wel) en kosten de helft. Ik ga niet met één speaker spelen, daar begin ik niet aan.

Nogmaals, ik waardeer het meedenken, maar ik denk dat je meer eisen stelt dan wij. We zijn ons er terdege van bewust dat meer geld uitgeven meer kwaliteit betekent, maar waar moet je dan ophouden? Als je iets bijlegt, kun je ook twee RCF 12" speakers kopen. En met nog iets erbij heb je er ook nog een sub naast. En als je er dan nog iets meer voor uit trekt, koop je twee 15" Electro Voice tops. Enzovoort enzovoort. Maar dan zit je inmiddels op een bedrag van 2000 euro... Snap je? Behringer tops zijn voor ons toereikend en met dat Xenyx mixertje kunnen we drie mics aansluiten en nog een effectje eroverheen leggen ook. Dat is voldoende. Voorlopig wel iig. Dan kunnen we iig spelen, en met de inkomsten eventueel op den duur upgraden.

showband
5 juni 2013, 10:56
het is jullie keuze uiteraard.
voor zang is 12 inch totaal niet nodig en alleen meer sjouwen.
Een speaker is nodig om je verstaanbaar en hoorbaar te maken.
Een RCF 310 gaat met een 10 inch dieper in het laag door. Heeft meer headroom, Een grotere hoek (90graden) en gaat gewoon stukken harder zonder vervorming.
Het gaat toch echt hoe je zang klinkt bij de band. Je kan twee valse gitaren kopen of een die je kan stemmen...

RCF 310
"Total power: 800 W PEAK"

vertaalt zich in de praktijk (RMS vermogen):
High frequencies: 100 W RMS
Low frequencies: 300 W RMS
Frequency Response -3 dB: 50 Hz ÷ 20 kHz

Max SPL: 127 dB
27.77 kg

EUROLIVE B212D
"Total power: 550 W PEAK"

vertaalt zich in de praktijk (RMS vermogen):
High frequencies: 65W
Low frequencies: 280W RMS

Frequency Response (?):65 HZ - 20 Khz

125dB SPL / 1m
8,5Kg

Han S
5 juni 2013, 10:56
Ik zou wel tenminste één betere microfoon kopen voor de leadzanger. De SM58 is achterhaald en er zijn tegenwoordig zelfs microfoons die minder kosten en beter klinken, denk aan Audio Technica.

En dat de 58 tegen vallen zou kunnen is een fabel, een SM58 met een deuk in de bol klinkt meestal niet goed meer of zingt eerder rond. Microfoons worden niet ontworpen om mee te gooien.

Kim Wilson
5 juni 2013, 11:25
RCF 310
High frequencies: 100 W RMS
Low frequencies: 300 W RMS
Max SPL: 127 dB
27.77 kg

EUROLIVE B212D
High frequencies: 65W
Low frequencies: 280W RMS
125dB SPL / 1m
8,5Kg
Even de hoofdpunten eruit:
Vermogen (RMS) maakt weinig verschil, max SPL ook niet. Frequentiegebied is ruim genoeg (RCF gaat zelfs vanaf 50Hz, impressive, echter voor zang niet nodig). Minder sjouwen gaat alleen totaal niet op. Kijk eens naar het verschil in gewicht! De Behringers zijn overigens 14,5kg per stuk, maar dan nog...

@Han:
Dat is nou net het probleem, we hebben geen leadzanger. Zang doen we met z'n tweeën en later met z'n drieën. Robuustheid is idd overtrokken, en we zijn er zelf bij en we zijn zuinig op onze spullen. Er wordt dus niet mee gegooid. Feit is dat de SM58 de meest gebruikte mic is in audioland, dat is niet voor niks. Maar ik hoor natuurlijk graag welke mics voor max. 100 euro een serieus beter alternatief bieden.

EDIT:
De RCF's zijn 12,6kg. Gewicht is dus ook vrijwel gelijk...

Kim Wilson
5 juni 2013, 11:37
Ik zie bij Thomann de Audio Technica Pro 61 te koop voor €95, met kabel en stand. Is dat een goeie optie?

RB-1
5 juni 2013, 11:38
Hoi Hans,

ik zie net deze discussie.

Wij hebben een lange weg afgelegd tot het spul waar we nu mee spelen.

Begin jaren 80 gestart met PA microfoons die je normaal in het kantoortje van de supermarktmanager vind waarmee hij zijn personeel en winkelend publiek denkt te moeten toespreken.
Twee actieve (nou ja...) zuiltjes met elk 4 stuks 9' speakers en het bijbehorende 8 kanaals mixertje.
Het werkte, maar vraag niet hoe...

Daarna een Tascam M-208 paneeltje een stel echte SM-58's, een 31 bands equalizer van een vaag merk, een onduidelijke eindversterker en JBL G-730 speakers.
De key ingredient was hier die equalizer. Daarmee kreeg ik de boel in vrijwel alle situaties feedback vrij, terwijl het akelig lekker klonk.
Was je gaan meten dan lag de boel ongetwijfeld 6 keer over de kop met faseverschuivingen, maar we kregen toch wel verdacht veel complimenten over ons geluid. Misschien omdat de anderen er echt helemaal niets van bakten...?;)
Toen de SM-58's die ik voor mijn instrumenten gebruikte vervangen door twee KM-84s (het M-208 mixertje toen maar zelf voorzien van fantoom) die echt een groot verschil maakten. Ik had ze bij de importeur als laatste twee van de plank kunnen kopen, met m'n personeels korting was het net te doen.

Heb die equalizer ooit eens vervangen door een Beringer feedback killer, die eigenlijk verrrassend goed werkte.
Ik had verwacht dat vanwege de bandbreedte van de filters het geluid helemaal plat zou worden geslagen , maar dat viel ontzettend mee.

Uiteindelijk hebben we de grote sprong in het diepe gemaakt en zijn we voor de single mike gegaan.
Audix SCX-25A. Kost wel wat, maar je hebt er maar 1 van nodig.

Het is een andere speeltechniek, je maakt zelf je balans.
Maar het geluid is veel, hoe zal ik het zeggen, 'akoestischer'.
Het klinkt als onversterkt maar dan zo hard dat je het overal hoort.
Net zo hard als met de SM-58's alleen veel mooier, met name de dynamiek is veel beter dan met mikes waar je aan vastgeplakt zit.
Je gebruikt geen monitor omdat je jezelf en elkaar prima hoort en je zo dus heel goed je eigen balans kunt/moet maken.

Omdat ik door een gelukje een DBX feedback suppressor (AFS-224) kon overnemen heb ik daarmee de Beringer vervangen en dat maakt het af.
De DBX heeft wel supersmalle filters en dat geeft een -hoe zou dat nou toch komen?- nog natuurlijker geluid. Is het geld ruimschoots waard.
Een paar jaar terug de mixer vervangen door een Soundcraft EPM-6, half het formaat van de Tascam, maar klinkt zeker zo goed. Als versterker een spotgoedkope Beringer Europower 1500, die me nog nooit in de steek heeft gelaten.

Omdat in onze muziek vocaal en instrumentaal elkaar afwisselen en even belangrjk zijn heb ik er nog zo'n audix bijgezet, die ik gebruik om tijdens een solo het instrument wat 'op te tillen'. Hoef daarvoor maar een halve stap naar links te zetten...

Met z'n tweeen pakken we soms -omdat we dan vaak van instrument wisselen en elkaar anders voor de kop stoten- om bewegingsruimte te creeren toch twee separate mic's voor onze vocals, wat het totaal dan op 3 brengt. maar dan heb je ook wat.

Als we in Engelse folkclubs spelen (en ruimtes van vergelijkbare afmetingen = 2,5 huiskamer) laten we de JBL boxen thuis en gebruiken we alleen van die micro dingetjes,JBL Control 1 op een stel extra microfoonstatieven.
Omdat iedereen zowat bij je op schoot zit heb je eigenlijk alleen wat versterking nodig om de stemmen in balans te trekken met de instrumenten en dat gaat dus probleemloos.

En als het nodig is, schalen we op met de oude G-730's en vullen we moeiteloos een klein theaterzaaltje.

Heel vroeger wel eens iemand een microfoon laten vasthouden, maar men vond het nog leuker toen we later ook achterin live kwamen spelen....:seriousf:
http://www.hangoutstorage.com/banjohangout.org/storage/photos/medium/95/959-14120122862007.jpghttp://www.hangoutstorage.com/banjohangout.org/storage/photos/large/95/959-15422122862007.jpg

Mijn klassieke set up (met de KM-84's) 1 naar beneden voor de dobro en aan de andere kant 1 voor gitaar, banjo en mando:
http://www.hangoutstorage.com/banjohangout.org/storage/photos/large/95/959-1549410112006.jpg

De 3x SXC-25A setup (hier na de DBX doorgeprikt met een lijntje naar het grote paneel in de festival hal - de technicus wilde na afloop alles weten van onze set up, want hij vond het zelfs beter klinken dan zijn eigen spul -dat je vooraan nog op het podium ziet) -merk op hoe de gitaar van Elly (omdat zij back up speelt) gewoon via haar vocal mic gaat, no problemo :
http://www.hangoutstorage.com/banjohangout.org/storage/photos/large/95/959-127142562013.jpghttp://www.hangoutstorage.com/banjohangout.org/storage/photos/large/95/959-227142562013.jpg

Alleen voor gigs met flink veel achtergrondgeluid en/of buiten pakken we onze oude SM-58's even uit de kast.
http://www.hangoutstorage.com/banjohangout.org/storage/photos/medium/95/959-1548122072009.jpg

showband
5 juni 2013, 11:46
Vermogen (RMS) maakt weinig verschil, max SPL ook niet.

een verschil tussen een SPL: 127 dB met een kast vanaf 50 Hz
en een SPL 125dB met een kast vanaf 65Hz is nou net de clou.

niets let je om het verschil eens te gaan beluisteren niet?

Kim Wilson
5 juni 2013, 12:22
een verschil tussen een SPL: 127 dB met een kast vanaf 50 Hz
en een SPL 125dB met een kast vanaf 65Hz is nou net de clou.

niets let je om het verschil eens te gaan beluisteren niet?
Nee klopt. Maar zoals ik al gezegd heb, die Behringers voldoen prima, weet ik uit eigen ervaring, en ze kosten de helft. Nog eens 400 euro omhoog is een verhoging van bijna 50%. We moeten de zang versterken, meer niet. Het houdt ergens op.

Tunes
10 juni 2013, 20:46
Ik snap dat die sm58 niet, voor veel mensen DE band microfoon.
Persoonlijk ben ik er niet kapot van, vind dat alles er heel mat uitkomt.
AKG c1000 vind ik zelf veel beter, heb ook een superlux pro die veel opener klinkt als de sm58.

Om terug te komen op jullie setje, waarom geen tweedehands hans ?
Er is op dit moment heel mooi spul voor heel weinig te koop, tja crisis he.

Deze is b.v. heel mooi en nog bij jou in de buurt ook LINK (http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/versterkers-keyboard-monitor-en-pa/m683687903-mengpaneel-studiomaster-powerhouse-horizon-1216-met-boxen.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr)

Heerlijk warme powered mixer.
Paar fijne microfoons er bij en je bent klaar.

Han S
10 juni 2013, 21:20
De SM58 klinkt wel helder hoor, misschien moet je het bolletje eens loshalen en in een warm sopje husselen. Ik vind wel dat de SM58 wat dozerig klinkt in het laagmidden en de off axis response is niet bepaald fraai.

Kim Wilson
10 juni 2013, 22:04
Om terug te komen op jullie setje, waarom geen tweedehands hans ?
Er is op dit moment heel mooi spul voor heel weinig te koop, tja crisis he.

Deze is b.v. heel mooi en nog bij jou in de buurt ook LINK (http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/versterkers-keyboard-monitor-en-pa/m683687903-mengpaneel-studiomaster-powerhouse-horizon-1216-met-boxen.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr)

Heerlijk warme powered mixer.
Paar fijne microfoons er bij en je bent klaar.
Ja, tweedehands hebben we ook wel aan gedacht, en is nog steeds interessant. Het setje uit je link is alleen wel wat erg groot. We hebben max 4 ingangen nodig, dan is zo'n tafel erg onhandig groot. Maar ik neem hem mee, financieel is het wel interessant. Thanks!

Little Jay
11 juni 2013, 08:09
Ik denk dat ik wel voel wat Hans wil... Je wil niet met een veel te grote set lopen sjouwen en het voelt al snel als overkill als je semi-akoestisch aan het optreden bent en er staat een paar 15" boxen en een 12-kanaals mixer. De café-eigenaar schiet dan ook vaak in de stress....... Ik doe ook elke maand zo'n restaurant-gig waar het fluisterzacht moet, maar omdat er ook een jamsessie volgt met vocalisten sjouwde ik altijd mijn zangsetje mee. Gewoon de aanblik van boxen op statieven die boven de band uit torenen doet veel mensen psychisch al geloven dat het hard is. Omdat het bij ons maar gaat om steeds één vocal tegelijk laat ik nu de set thuis en doen we het met een AER Alpha op een statiefje: 40 wattjes door een 8" en het klinkt perfect en komt zelfs met gemak boven het drumstel uit als het wat harder gaat later op de avond. Echt ideaal! Maar goed, heeft natuurlijk maar twee kanaaltjes met gedeelde toonregeling, dus heeft ts niets aan. Maar wilde het toch even melden met het advies dat klein en simpel vaak genoeg is.

Kim Wilson
11 juni 2013, 08:19
Nou ja, dat dus. Al schroom ik er niet voor om een paar 12" tops op een statief te zetten. Het is live muziek, dat mag je ook zien. De mengtafel moet alleen wel liefst zo compact mogelijk, want die komt achter op het podium te staan. Dan is 4 mono en 4 stereo kanalen precies compact genoeg.

Baker
11 juni 2013, 08:47
Je wil niet met een veel te grote set lopen sjouwen en het voelt al snel als overkill als je semi-akoestisch aan het optreden bent en er staat een paar 15" boxen en een 12-kanaals mixer. De café-eigenaar schiet dan ook vaak in de stress.......

Herkenbaar! Omgekeerd werkt het trouwens ook. Onze drummer heeft tegenwoordig zo'n plexiglas scherm. Erg prettig op het podium, omdat het allemaal net wat zachter kan waardoor je een beter geluid neer kunt zetten. Maar de psychologische factor is nog veel groter. Kroegbazen en kosters (we spelen in twee bands, waaronder een gospelband) zijn altijd meteen gerustgesteld als ze dat scherm zien. Het straalt uit dat we ons best doen om het geluid niet te hard te laten zijn. Een gevolg daarvan is dat het ook als minder hard wordt ervaren.

Tunes
11 juni 2013, 17:10
Ja, tweedehands hebben we ook wel aan gedacht, en is nog steeds interessant. Het setje uit je link is alleen wel wat erg groot. We hebben max 4 ingangen nodig, dan is zo'n tafel erg onhandig groot. Maar ik neem hem mee, financieel is het wel interessant. Thanks!

Snap ik, het was echter een voorbeeld van prima spul voor relatief weinig.

Kim Wilson
11 juni 2013, 21:57
Snap ik, het was echter een voorbeeld van prima spul voor relatief weinig.

Oh, ik waardeer het ook zeker! Meedenken is absoluut gewenst. En het maakt het voor mij en voor jullie ook duidelijk wat we zoeken.

Kim Wilson
3 juli 2013, 16:38
Kleine update. We hebben inmiddels een set passieve Electro Voice 15" speakers voor weinig kunnen scoren. En ik heb mijn interesse getoond in een Yamaha powered mixer, met een beetje geluk mogen we die ook ophalen. En dan hebben we dacht ik een leuk setje wat beter klinkt dan Behringer, en nog voor minder geld ook.

Baker
3 juli 2013, 21:07
En mics? En heb je al een akk. gitaar?

Kim Wilson
3 juli 2013, 21:24
Ja, akoestische gitaar heb ik inmiddels gevonden. Staat wel ergens een topic in Akoestische gitaren. Mijn oude gitaar staat nu in open G gestemd en gaat met een Dean Markley klankgatelement via de BD2 en GE7 de Vibrolux in. Dat heb ik zo ingesteld dat ie met slide bijna als een dobro klinkt.

Microfoons worden waarschijnlijk Sennheisers. We hebben laatst bij dat radio-optreden duidelijk het verschil gehoord tussen de Shure en de Sennheiser, en Shure is echt veel doffer.*Ik zit te denken aan de Sennheiser 835, die kosten vrijwel net zo veel als de SM58.

Kim Wilson
5 juli 2013, 22:24
Even schaamteloos crossposten. De mixer is in huis. Het is een Yamaha powered mixer, 2 x 300 watt. Maandag ga ik de speakers ophalen.

http://i109.photobucket.com/albums/n70/hans-janet/20130705_202235_zpse3866fb6.jpg

showband
6 juli 2013, 12:15
da's een net setje. gefeli!

Kim Wilson
10 augustus 2013, 21:27
Bump!

Vandaag hebben we onze set compleet gemaakt:

- 2 x 10 meter speakerkabel (2x2,5mm2)
- Set speakerstands in draagtas
- 3 x Sennheiser 835 mic met K&M stands

We zijn benieuwd.

Kim Wilson
10 augustus 2013, 21:28
Bovenstaande is overigens besteld, komt aankomende week binnen, als het goed is.

Kim Wilson
10 augustus 2013, 21:59
Ik zag dat ik onze complete set nog niet eens heb laten zien. Bij deze:

http://i109.photobucket.com/albums/n70/hans-janet/20130708_224834_zps98902cbc.jpg

Harry
12 augustus 2013, 15:44
netjes! veel plezier ermee!

paulusdeBKB
29 augustus 2013, 10:14
Wat kost de kat?

Kim Wilson
16 september 2013, 10:23
Afgelopen zaterdag hebben we het setje voor het eerst kunnen gebruiken waar we het voor hebben gekocht. Het was weliswaar een huiskamerconcert, maar het viel wel direct op hoe helder en verstaanbaar de zang is. Of dat nu aan de Sennheiser mics ligt of aan de EV speakers weet ik niet, maar het werkt allemaal echt perfect. We hebben de akoestische bas ook rechtstreeks in de mixer gedaan en ook dat klonk echt goed.

Helemaal blij met deze set!