View Full Version : Epiphone Sheraton Japan
viktor9090
25 april 2014, 12:34
Ik heb twee Japanese Epiphone Sheraton's, de ene is gemaakt in de Matsumoku en de andere in de Terada fabriek. Ik verbaas me na ieder optreden en repetitie weer over de ontzettend goede kwaliteit van die gitaren. Vroeger was ik vooral gefocust op Gibson gitaren omwille van de sterke naam. Ik kocht en verkocht zo (tweedehands natuurlijk, ik heb gelukkig geen geld verloren aan het aan- en verkopen) een ES-335, ES-345, ES-135, ES-175 en L4. Maar geen van die gitaren kon me echt helemaal bekoren, vooral omwille van het dure prijskaartje. Ik was nooit gerust. De Japanese Sheraton's zijn qua afwerking naar mijn aanvoelen mooier (vooral de inlays op de nek en headstock zijn echt mooi en het laminaat hout moet niet onder doen voor het laminaat van Gibson). Ze spelen fantastisch zelfs met een lage actie. Ze ontstemmen niet en de Japanese pick-ups hebben een unieke sound en gaan gemakkelijk door de mix in een set heen. Sterke gitaren, zonder meer. En nog een stuk betaalbaarder dan Gibson's. Voor minder dan de helft van de prijs heb je een 80-model van Japan, maar ze zijn moeilijk te vinden. Ik heb ook een Koreaan (Unsung) die ook helemaal prima speelt. Maar de Matsumoku en Terada gitaren zijn toch een stuk beter, zowel qua afwerking als qua look. Het voordeel voor mij is dat de Japanese gitaren ook een dunne hals hebben. En met mijn kleine handen vind ik dat een bijzonder voordeel. De Koreaanse modellen hebben meer een C-nek. Te dik voor mij om comfortabel een hele set te spelen. Ik vind het bijzonder jammer dat de nieuwe re-issues van het Sheraton model (50th anniv. model) naar mijn aanvoelen niet voldoen aan de verwachtingen. Ze komen nog niet in de buurt van de Japanese modellen en zijn niet beter als de Koreaanse modellen. Ik had er meer van verwacht.
Zijn er nog muzikanten die zo bijzonder tevreden zijn over hun Japanese Sheraton's?
De foto is van Aaron Dessner, gitarist van The National die bijna altijd kiest voor zijn Matsumoku Sheraton model.
http://indieshots.com/wp-content/uploads/shows/The_National@Pomona_Fox_Theater-20101016_0015.jpg
episua
26 april 2014, 00:55
Ben wel bijzonder tevreden over mijn Japanse Epiphone Casino elitist. Ook Terada made net als mijn Gretsch professional gitaren. Zijn top qua afwerking!
frekie
27 april 2014, 13:18
http://i591.photobucket.com/albums/ss351/munkieNL/guitars/Aria ES-500/AriaES500016.jpg
Ik heb deze Aria Es500. Heerlijke semisolid met een slank neckje ideaal voor als je geen handen als kolenschoppen hebt. Veel soundjes mogelijk met de varitone al gebruik ik hem niet vaak. Medium output humbuckers die gewoon romig klinken. Vooral voor jazz ideaal.
Koni05
27 april 2014, 13:27
Ik heb net een nieuwe Sheraton sinds een weekje, en ik ben er ook super blij mee. Vooral de prijs kwaliteit verhouding is gewoon super. Afwerking is goed, de standaard elementen klinken fijn. De tuners op mijne zijn niet origineel, het zijn Vantage tuners, die trouwens prima werken.. Waar de sheraton precies vandaan komt is me een raadsel, omdat er nergens meer een sticker/kaartje/stempel/serienummer staat..
Het is zo ééntje qua uiterlijk: http://www.dolphinmusic.co.uk/shop_image/uploads/Image/guitars/KOL_epi2.jpg
duckman
27 april 2014, 20:49
Ik heb een Es 335 Epi Terada, een fijne gitaar, maar ik speel er niet veel op.
Hier een stukje van me live met de gitaar http://youtu.be/xvQqS5BZ79M?t=2m55s
Ik heb net een nieuwe Sheraton sinds een weekje, en ik ben er ook super blij mee. Vooral de prijs kwaliteit verhouding is gewoon super. Afwerking is goed, de standaard elementen klinken fijn. De tuners op mijne zijn niet origineel, het zijn Vantage tuners, die trouwens prima werken.. Waar de sheraton precies vandaan komt is me een raadsel, omdat er nergens meer een sticker/kaartje/stempel/serienummer staat..
Het is zo ééntje qua uiterlijk: http://www.dolphinmusic.co.uk/shop_image/uploads/Image/guitars/KOL_epi2.jpg
Inderdaad een heel mooi gitaartje Koni05!!:chicken:
viktor9090
28 april 2014, 17:39
Als jouw Sheraton geen serienummer heeft, moet je ervan uit gaan dat het een einde jaren 80 model van Samick, Korea is. Toen gebruikten ze stickers met het serienummer achter op de headstock. Wellicht zal die sticker er met de jaren af gegaan zijn. Maar het zijn echt prima gitaren die Samick's. Super dat je er zo ene te pakken hebt gekregen.
viktor9090
28 april 2014, 17:40
@ Koni05 : nice!! Klikt goed.
almarvk
29 april 2014, 15:07
http://i591.photobucket.com/albums/ss351/munkieNL/guitars/Aria ES-500/AriaES500016.jpg
Ik heb deze Aria Es500. Heerlijke semisolid met een slank neckje ideaal voor als je geen handen als kolenschoppen hebt. Veel soundjes mogelijk met de varitone al gebruik ik hem niet vaak. Medium output humbuckers die gewoon romig klinken. Vooral voor jazz ideaal.
Damn, wat een mooie uitvoering. Jammer dat je m niet veel gebruikt. Ik weet wel een adresje ;)
Koni05
29 april 2014, 23:37
Als jouw Sheraton geen serienummer heeft, moet je ervan uit gaan dat het een einde jaren 80 model van Samick, Korea is. Toen gebruikten ze stickers met het serienummer achter op de headstock. Wellicht zal die sticker er met de jaren af gegaan zijn. Maar het zijn echt prima gitaren die Samick's. Super dat je er zo ene te pakken hebt gekregen.
Oh dat klinkt interessant! Heb je toevallig een bron waar ik nog meer informatie zou kunnen vinden?
viktor9090
30 april 2014, 17:18
Oh dat klinkt interessant! Heb je toevallig een bron waar ik nog meer informatie zou kunnen vinden?
Die info vind je na heel wat zoekwerk op het internet. Ik kan je niet direct een site doorgeven, maar je mag zeker zijn. Een Sheraton zonder nummer op de headstock en zonder label in de body is een Samick, Korea, van eind de jaren 80. Ik heb zelf zo'n gitaar gehad, nog met "Epiphone by Gibson" op de headstock en heb er toen een pak opzoekwerk voor gedaan. De meeste versies waren in een donkere tobacco sunburst afwerking. De gitaar speelt echt prima en is een aanrader. De eerste productie van Samick Sheraton's, na de overgang van Japan naar Korea, waren bijzonder kwalitatief maar zonder aandacht voor een duidelijke nummering. Nu, als je twijfelt kan je altijd contact opnemen met Epiphone zelf. Die zullen je dat graag bevestigen.
Die info vind je na heel wat zoekwerk op het internet. Ik kan je niet direct een site doorgeven, maar je mag zeker zijn. Een Sheraton zonder nummer op de headstock en zonder label in de body is een Samick, Korea, van eind de jaren 80. Ik heb zelf zo'n gitaar gehad, nog met "Epiphone by Gibson" op de headstock en heb er toen een pak opzoekwerk voor gedaan. De meeste versies waren in een donkere tobacco sunburst afwerking. De gitaar speelt echt prima en is een aanrader. De eerste productie van Samick Sheraton's, na de overgang van Japan naar Korea, waren bijzonder kwalitatief maar zonder aandacht voor een duidelijke nummering. Nu, als je twijfelt kan je altijd contact opnemen met Epiphone zelf. Die zullen je dat graag bevestigen.
He viktor9090, Dat vertel je nu pas, heb ik die gitaar net 2 weken geleden aan Koni05 verkocht:dontgeti: Heeft die dekselse Koni05 weer mazzel hoor!:chicken::ok:
Wat is eigenlijk de gemiddelde waarde van een Sheraton Japan?
viktor9090
18 juni 2014, 13:09
Het is moeilijk om een waarde bepalen. Het is maar wat de zot er voor geeft. En vooral met vintage gitaren is dat zo. Ik heb er twee gekocht, beiden rond de 1000€. Duur, ik weet het. Maar anderzijds zijn het gitaren waar ik me live super bij voel en waar ik bijzonder graag op speel. Ik voel me ook een betere gitarist worden door die instrumenten. Ik speel al 25 jaar en zag al wat gitaren passeren en ik vind de prijs die ik betaalde "ok". Als je nu een nieuwe Gibson es-335 koopt, speel je op een fretboard van samengeperst papier. Sinds hun problemen met de Amerikaanse douane, is dat de enige oplossing die ze nu bieden. En dan betaal je een stuk meer dan de 1000€ die ik nu heb betaald voor prachtige gitaren, met mooie abalone inleg zowel op de headstock als op het fretboard, een mooi rozenhouten fretboard (die na al die jaren al heerlijk aanvoelt door de limoenolie die werd gebruikt als onderhoud) en een mooie dubbele binding op de body en de nek. Dan is de goedkoper afgewerkte Gibson es-335 een heel stuk duurder, zonder dat die laminaten gitaar echt iets meer biedt (pick-ups kun je altijd veranderen). Regelmatig zie ik al de prijzen van Japanese Riviera's de prijs in schieten, je voelt dat de markt stilaan bereid is om meer te gaan betalen. Maar dat geldt voor alle goede Vintage gitaren, die worden er alleen maar duurder op. Dus als je een goed instrument koopt en die een 5-tal jaar laat liggen, heb je zo wie zo een super belegging gekocht. En da's ook een argument natuurlijk.
Little Jay
18 juni 2014, 15:19
Even een kleine reactie. Ik heb geen ervaring met de Japanse Sheratons maar lees inderdaad vaak dat die kwalitatief heel puik zijn. Je komt ze echter maar zelden tegen en ze zijn al behoorlijk aan de prijs. Wie op zoek is naar een ES-335-achtige tegen een redelijke prijs heeft misschien wat aan het volgende:
Ik heb zelf een eind jaren 80 Samick Sheraton II en dat is een heel behoorlijke gitaar, zeker voor wat ze kosten (rond de 500). Ze valt echter in het niet bij m'n 2005 Gibson ES-333 (niet 335 maar 333). Het is moeilijk uit te leggen waarom. Ik heb wat geëxperimenteerd met verschillende elementen (SD 59s, StewMac Golden Age), maar ze blijft het afleggen tegen de 333, die is resonanter, levendiger, voller en klinkt altijd goed. De Samick Sheraton klinkt wat levenlozer, dunner en heeft minder karakter in een direct vergelijk. De ES-333 kom je ook niet zo vaak tegen en doet rond 1100 - 1200, dat is minder dan de helft van een nieuwe ES-335 maar ze speelt en klinkt naar mijn mening minstens net zo goed. Dus mocht een Japanse Sheraton lastig te vinden zijn en stuit je in je zoektocht op een ES-333, probeer die dan zeker ook uit zou ik zeggen!
Little Jay
18 juni 2014, 15:39
Oh en dit zijn aardige sites voor de identificatie van je Sheraton:
http://epiphonewiki.com/index.php/Epiphone_Serial_Number_Decoding
http://en.wikipedia.org/wiki/Epiphone_Sheraton
http://www.gibson-talk.com/forum/es-sential-hollowbodies/1261-epiphone-sheraton-ii-2.html
viktor9090
19 juni 2014, 10:54
Little Jay, bedankt voor de tip. Een Samick is inderdaad niet van hetzelfde kwaliteitsniveau als de Japanese modellen. Ik heb ook al twee Samick's bespeeld, maar die mochten weg omdat ze net niet "dat" waren. Maar ze zijn inderdaad ontzettend goed voor de prijs die je betaalt. Ik ga proberen om asap een Gibson es-333 te bespelen. Die gitaren passen inderdaad nog net in het budget van een "normaal" mens. En ik kan me inbeelden dat ze qua resonantie misschien toch iets meer te bieden hebben. Ben benieuwd.
Powered by vBulletin® Version 4.1.10 Copyright © 2024 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.