Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 7 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 61
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 februari 2002
    Locatie
    delft
    Berichten
    10.264

    Standaard nog een 2x12 zelfbouw project: KLAAR + PICS !!

    ok dan, ik ga het ook maar eens proberen. Mijn bestaande Marshall 1960 (4x12) cabinet wordt gestript, de speakers eruit en zelf 2 nieuwe 2x12 kasten bouwen.
    Uiterlijk wordt een flightcase, inclusief het daarbij behorende hang- en sluitwerk

    voordat ik ga beginnen wat n00b vraagjes:
    -in hoeverre hebben afmetingen effect op het geluid: ik zit nog te dubben tussen lekker compact of enigszins oversized (dus 75x45x36 of 75x60x36)
    -wat is de invloed van de houtdikte (ik wil wellicht 22 mm berken gaan gebruiken, of is dat overkill ?)
    -wel of niet bekleden / isoleren aan de binnenkant (een standaard spreakerkast heeft dat volgens mij nooit)
    -was is de beste schakeling voor de speakers (er gaan 8 ohm Celestions in) en ervan uitgaan dat ik 2 mono kasten maak: 4 ohm of 16 ohm per kast (dus serie of parallel)

    Ik gaat U op de hoogte houden van het project, alle input en eerder opgedane kennis is welkom





  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juli 2003
    Locatie
    Batman
    Berichten
    10.472

    Standaard

    ik zou de diezel afmetingen nemen net als ik. 745*495*365

    Ik heb in de faq een stukkie geschreven over 2x12's bouwen, kijk daar eens.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juli 2003
    Locatie
    Batman
    Berichten
    10.472

    Standaard

    Links en bonodigdheden voor het bouwen van een speakerkast:

    Hout:

    Het liefst berkenmultiplex van 15 of 18 mm.
    Latjes om de baffle en achterkant tegen te monteren, ik gebruik 18 x 27 mm.
    Haal het hout niet bij de gamma of fixet maar bij een groothandel voor bouwbedrijven oid. Bij de gamma zijn namelijk alleen de buitenlagen van berk en is de kwaliteit ver beneden peil.

    Voor de baffle gebruik ik MDF, maar berkenmultiplex kan ook.
    Ik gebruik 15 mm maar 9 of 12 is ook een optie.

    Lijm en schroeven:

    Ik gebruik gewone bison houtlijm(D3).
    Gebruik schroeven die niet te dik zijn omdat het hout anders gaat splijten(3 -3,5). De schroeven moeten lang genoeg zijn om het hout aan de andere kant goed te pakken maar ook niet te lang omdat het hout anders weer gaat splijten. Het beste voor 18 mm is een 3.5 x 4.

    voor de latjes moet je andere schroeven gebruiken omdat je anders door het hout heengaat.


    Tolex en speakerdoek.


    Deze dingen kan je bestellen bij:

    www.verelec.com
    www.tubetown.de (hebben heel goedkoop nylon tolex)
    www.tubeampdoctor.com

    Stoothoeken en handvaten kan je ook bij deze winkels bestellen


    Speakers

    Speakerkeuze is zeer persoonlijk. Ik ga waarschijnlijk eminence the governor speakers bestellen bij thomann.de

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juli 2003
    Locatie
    Batman
    Berichten
    10.472

    Standaard Re: nog een 2x12 zelfbouw project

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door roadkill
    ok dan, ik ga het ook maar eens proberen. Mijn bestaande Marshall 1960 (4x12) cabinet wordt gestript, de speakers eruit en zelf 2 nieuwe 2x12 kasten bouwen.
    Uiterlijk wordt een flightcase, inclusief het daarbij behorende hang- en sluitwerk

    voordat ik ga beginnen wat n00b vraagjes:
    -in hoeverre hebben afmetingen effect op het geluid: ik zit nog te dubben tussen lekker compact of enigszins oversized (dus 75x45x36 of 75x60x36)
    -wat is de invloed van de houtdikte (ik wil wellicht 22 mm berken gaan gebruiken, of is dat overkill ?)
    -wel of niet bekleden / isoleren aan de binnenkant (een standaard spreakerkast heeft dat volgens mij nooit)
    -was is de beste schakeling voor de speakers (er gaan 8 ohm Celestions in) en ervan uitgaan dat ik 2 mono kasten maak: 4 ohm of 16 ohm per kast (dus serie of parallel)

    Ik gaat U op de hoogte houden van het project, alle input en eerder opgedane kennis is welkom
    als ik jou was zou ik trouwens die marshall verkopen en gwoon andere speakers terugkopen, eminence ofzo, is beter dan die g12t75 troep.

  5. #5
    Banned
    Geregistreerd
    25 februari 2002
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    2.257

    Standaard

    Voor hen die twijfelen of je de speakers nu parallel of in serie moet zetten gebruik ik bijgaande schakeling. Hiervoor gebruik ik een mono en stereo plastic jacks. Beide met schakelaars.


    Via de ene ingang staan de speakers in serie. via de andere parallel. Kun je experimenteren!! Gebruik wel altijd een mono jack op de speaker leiding. anders werkt de schakeling niet.
    :-D :-D :-D
    Nico


  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juli 2003
    Locatie
    Batman
    Berichten
    10.472

    Standaard

    nico, ik ga 2 8 Ohm 50 watt speakers kopen en ik wil de kast mono en stereo kunnen gebruiken, weet jij hoe ik het dan moet aansluiten(schema) en wat voor schakelaar ik nodig heb voor mono/stereo.

  7. #7
    Banned
    Geregistreerd
    25 februari 2002
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    2.257

    Standaard

    Bijgaand de schakeling om de speakers parallel in mono mode en als stereo.
    Nico :-D :-D


  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juli 2003
    Locatie
    Batman
    Berichten
    10.472

    Standaard

    ik hbe dus geen schakelaar nodig(vermoedde ik al)?
    1 plug is dus 4ohm mono(op amp geselecteerd) en twee is 8 Ohm stereo(op amp geselecteerd)?

    Bedankt voor het schema.

  9. #9
    Banned
    Geregistreerd
    25 februari 2002
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    2.257

    Standaard

    En dan het ultieme:

    1) Stereo Links en Rechts
    2) Mono parallel geschakeld
    3) Mono serie geschakeld

    2 mono Jacks en 1 Stereo.

    Voor het speakersnoer altijd een mono plug gebruiken.

    Nico :-D :-D


  10. #10

    Standaard

    en ik wil wel bloed geven.... voor je je in je vingers snijdt enzo....

    wat voor bloedgroep heb je?
    Screw you guys, I'm going home!!!!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top