Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 48
  1. #1

    Standaard zelfbouw cab 1x12" (voor de verandering)

    aangezien iedereen al aan het zelfbouwen is, dacht ik dat ik ook maar eens een speakerkast ging bouwen :lol:. want wat de rest kan, dat kan ik uiteraard ook, alleen doe ik het met een 1*12 cabinet, wat weer eens iets anders is dan een standaard 2*12 of 4*12 :razz: .

    speaker wordt een celestion V30 en ik heb eens wat zitten kijken naar speakerkasten van bekende merken (Engl en vooral Mesa wat daar voor maten gebruikt werden)

    nu kwam ik 4 opties tegen voor de maatvoering:

    mesa boogie (h*b*d)
    widebody: 41.2 x 57.8 x 28.6
    recto: 38.9 x 47.5 x 35.6
    3/4 back: 52.7 x 68 x 29.9

    engl
    standaard/vintage: 47 x 57 x 30

    alles in centimeters.
    wat raden jullie mij aan? een 1*12 kan nogal boxerig klinken en dat wil ik dus wat voorkomen, wat moet ik dan bouwen? een van deze jongens, of een combinatie van eigenschappen? de 3/4 back van mesa lijkt me wel wat, maar zij gebruiken daar een celestion 90 watter in die andere eigenschappen heeft dan een v30, hoewel ik wel gehoord heb dat ie een beetje op de v30 lijkt, maar ja, dat is "hear say".

    daarnaast, ik heb meerdere dingen gelezen over het hout van speakercabs, en het meest gehoorde is dan berkenmultiplex. wat is er voor het GELUID het beste? dat berken is lichter dan bijvoorbeeld maranti, maar wat is hier een overweging in?
    veel hiervan baseer ik op het topic van Aart, vandaar, waarom de baffle van MDF????? en de rest van multiplex

    volgende puntje is de verbinding, de een gaat schroeven en lijmen, de volgende maakt er zwaluwstaarten of hoe dat dan ook heet in, nog een zal er deuvels in zetten. de zwaluwstaarten vallen af omdat ik daar geen materiaal voor heb, maar ik kan wel deuvels en of schroeven doen. wat is hier de beste methode van?

    wie o wie helpt me hierbij?

    ik zal sowieso de voortgang hier neerzetten in foto's als ik ze heb

    Harrald

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juli 2003
    Locatie
    Batman
    Berichten
    10.472

    Standaard

    De baffle heb ik van MDF omdat dat geadviseerd werd en beter zou zijn, maar die kan je altijd nog vervangen, kostte me iets van 4 euro ofzo, die plaat mdf.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juli 2003
    Locatie
    Batman
    Berichten
    10.472

    Standaard

    voor verbinding gewoon lijmen en schroeven, aangezien een goede lijm verbinding sterker is dan het hout zelf is iets anders gewoon niet nodig.

    Berkenmultiplex is het meest gebruikt bij veel bekende merken omdat het goed resoneert.

    De dikte van het hout bepaald trouwens hoe strak/droog hij gaat klinken.

  4. #4
    Banned
    Geregistreerd
    25 februari 2002
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    2.257

    Standaard

    Als dit de eerste keer is, zou ik gewoon schroeven vanuit de binnenkant. Daarnaast, zou ik de lange kanten tussen de zijkanten doen. Dan heb je meer draagvermogen.
    Nico

  5. #5

    Standaard

    thanks for the info, maar heeft er niemand mening over de maatvoering??? want ik zit daar wel een klein beetje mee.

    Harrald

  6. #6
    Banned
    Geregistreerd
    25 februari 2002
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    2.257

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ibanez RuleZ
    thanks for the info, maar heeft er niemand mening over de maatvoering??? want ik zit daar wel een klein beetje mee.

    Harrald
    Wat bedoel je?

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2004
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    896

    Standaard

    Op de site van celestion staat een stukje in "Ask dr decibel" over de maten van cabinetten en dat het niet zoveel uit maakt.

  8. #8

    Standaard

    dat is dus precies de info die ik nodig had, had beter moeten zoeken denk ik. wel grappig dat dat redelijk arbitrair is, het formaat en dat dat niet zo veel uitmaakt.

    het wordt dan een kastje zoals ENGL die bouwt. ik ga vandaag hout halen en dan kijk ik wel hoe ver ik van de week kom, waarschijnlijk al een heel end.

    Harrald

  9. #9

    Standaard

    http://professional.celestion.com/gu...ibel/index.asp

    En dan bij select a secret guitar cabinet design kiezen.

    Ik ben (al een tijdje) van plan om ook een 1x12 combo te maken, en zit ook nog steeds erg te twijfelen over afmetingen en dergelijke. Ik zat zelf te denken aan een 5150 combo qua afmetingen, zou dat een beetje te veel van het goede zijn voor een 1x12?
    I went hunting with Dick Cheney and all I got was this bloody t-shirt...

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 oktober 2002
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    20.789

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door H.Manback
    Ik zat zelf te denken aan een 5150 combo qua afmetingen, zou dat een beetje te veel van het goede zijn voor een 1x12?
    ja veel te groot!, bij de 5150 is het versterker gedeelte helemaal afgesloten van het speaker gedeelte en dat kost al veel ruimte, die combo is een groot log onding, als je iets juist niet moet nadoen is het die combo, en ik kan het weten want ik heb er 1 gehad
    pokkel'n

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top